Interviu cu Selma Iusuf, membru în Consiliul Științific al LTN

Cred că cea mai importantă realizare mai are de așteptat. În orice caz, până acum, mă bucur că am devenit o persoană care trece cu ochii și mintea deschise prin lume. Exact așa cum vă tot sfătuiesc să faceți.

Selma Iusuf, Jurnalistă, redactor-șef la știri, radio Kiss FM și Magic FM, șef de rubrică la Dilema Veche

Care era cariera de vis din copilăria dumneavoastră?

O să râdeți, sau nu, medic veterinar. Iubesc animalele.

Cum v-ați decis sau cine v-a influențat în alegerea dumneavostră de a deveni jurnalistă?

Cariera de jurnalist n-a fost din prima o alegere. A fost mai degrabă o cale care mi s-a deschis pentru că am avut norocul să cresc bilingvă. Așa că, după facultate am fost chemată la Radio Romania Internațional – departament care emite în mai multe limbi străine – din cadrul Radioului public. A urmat după aceea secția română de la BBC și așa mai departe.

Până acum care este cea mai importantă realizare a dumneavoastră, atât pe plan personal, cât și pe plan profesional?

Cred că cea mai importantă realizare mai are de așteptat. În orice caz, până acum, mă bucur că am devenit o persoană care trece cu ochii și mintea deschise prin lume. Exact așa cum vă tot sfătuiesc să faceți.

Știind că lucrați în domeniul actualității, cum credeți sau cum vedeți că influențează toate aceste mijloace media (TV, radioul, telefonul) opinia publică? Se prezintă întotdeauna un punct neutru de vedere, adevărul din spatele aparențelor?

Nu, evident că nu există un punct neutru de vedere. Extrem de rar o să vedeți (de România vorbesc) media independente și care servesc exclusiv interesul public. Chiar a apărut un ultim raport al Reporteres sans frontieres în care România ocupă locul 44 dintr-un clasament de 180 de țări, și în care e menționat pericolul presiunii politice asupra presei. Mai e menționat, de asemenea în legătură cu România, interesul patronilor de presă care orientează într-o direcție sau alta activitatea jurnalistică, dar și recent propusa lege anti-defăimare văzută ca un real pericol în legătură cu libertatea de exprimare. Să nu uităm valul uriaș de fake news care a stîrnit reale îngrijorări în întreaga lume și care a reușit să influențeze nici mai mult, nici mai puțin decît rezultatele alegerilor americane, de pildă. Opinia publică e extrem de manevrabilă, iar instrumentele au devenit din ce în ce mai sofisticate.

Ce v-a determinat sau de ce ați acceptat să faceți parte din Consiliul Științific al LTN?

Admirația pentru efortul celor care conduc acest liceu și faptul că am vrut (și am reușit) să cunosc pînă acum două generații de elevi de care m-am atașat și de la care am învățat la rîndul meu multe.

Care a fost primul dumneavoastră gând când ați primit propunerea de a lucra cu elevi din cadrul LTN?

O mare emoție și mica teamă de a nu eșua în fața unor adolescenți extrem de inteligenți și de critici.

Am citit recent în revista „Dilema veche” un articol legat de experiența dumneavoastră din cadrul orelor susținute cu noi. Ne mai puteți spune încă o dată care a fost mesajul pe care ați vrut să îl transmiteți în momentul în care ați scris articolul?

Articolul conține și multă literatură. Nu trebuie luat ad literam. Dar, un mesaj a existat clar. Că, dincolo de aparențe, în tinerii care sunt acum la școală, există comori nebănuite care așteaptă să fie dezgropate cu răbdare.

Nu știu dacă ați mai lucrat sau nu în sistemul de învățământ, dar știm că elevii învață de la profesori și profesorii învață de la elevi. Care este cea mai valoroasa lecție pe care ați învățat-o de la un elev?

Am învățat sau mi s-au reconfirmat mai multe lecții extrem de valoroase. Lecția răbdarii, a lipsei de prejudecăți, a emoțiilor pure și neascunse, a responsabilității.

Dumneavoastră ne vorbiți despre a fi creativi si originali, despre a ieși din tipare. Care este cel mai util mod de a ne dezvolta imaginația și creativitatea? Dumneavoastră din ce vă găsiți inspirația?

Tot eu vă dădeam și răspunsul la clasă. Lectura. Cititul asumat. Lectura cu orice preț. Ochii deschiși la tot ce ne înconjoară. Interpretarea personală (și critică) a realității.

După ce plecați de la noi, cu ce informații ați vrea să rămânem?

Cu răspunsul de la punctul 9 (întrebarea de mai sus n.r.). Vă mai spuneam că marea mea dorință nu e să ieșiți din clasă cu niște informații aride pe care o să le uitați imediat ce nu mai aveți nevoie de ele. Marea mea dorință e să ieșiți din școală și din clasă cu capacitatea de a ști UNDE să căutați ceea ce vreți să știți. Cu capacitatea de a vă putea exprima (în scris și verbal) coerent, matur, creativ, inteligent.

Ce mesaj transmiteți generației noastre și generațiilor viitoare?

Construiți-vă viitorul cât mai devreme.

Interviul cu Selma Iusuf a fost realizat de Dan Andreea-Diana, Stănescu Ilinca și Salemi Yasmine, eleve în clasa a X-a.

Interviu Selma Iusuf
Diana Dan
Diana Dan
Diana este eleva școlii noastre din primul an de înființare, 2012, și este printre elevii cu cele mai bune rezultate școlare de la noi.
A fost șefă de promoție în 2016 cu 10 pe linie, iar admiterea în liceu a fost cu nota 9,80.
A primit și distincția „Elevul Lunii Noiembrie 2018” pentru participarea în echipa NEITH la proiectul internațional AstroPi. Este pasionată de științele exacte.
Ca urmare a prestigiului de care se bucură în școală, în acest an a candidat pentru o poziție în Consiliul Elevilor din LTN, fiind aleasă pentru postul de vicepreședinte.
Ilinca Stănescu
Ilinca Stănescu
Ilinca a absolvit gimnaziul în anul 2016 cu media 9,96, media de admitere în liceu a fost 9,39. Practică artele marțiale de performanță, a participat la nenumărate concursuri naționale și internaționale. Este pasionată de arhitectură și vrea să urmeze facultatea de arhitectură.
Yasmine Salemi
Yasmine Salemi
Yasmine a absolvit gimnaziul în anul 2016 cu media 9,30, media de admitere în liceu a fost 9,00. Este pasionată de chimie și biologie, însă este înzestrată și cu har literar.