Împreună în Clasa Pregătitoare la LTN
Interviu cu Iustin Băisan

Iustin Băisan

Iustin Băisan este un vechi coleg ce se va transforma anul acesta într-un nou coleg, fiindcă se pregătește să preia prima sa clasă pregătitoare, după 2 ani petrecuți ca asistent în cadrul LTN și o bursă de studiu în Finlanda.

Am stat de vorbă cu Iustin Băisan despre speranțele și obiectivele sale, în primul an de predare la Liceul Teoretic Național. Probabil fiecare profesor debutant are acest dialog, înainte de începerea școlii. Cu acordul lui, credem că merită să îl împărtășim.

Iustin, nu te-am întrebat niciodată până acum, de ce ai ales să devii învățător? Este o meserie rar-întâlnită pentru un bărbat…

Eu nu m-am gândit de la început să fiu profesor. Ce îmi plăcea erau științele comunicării și îmi doream să lucrez cu copiii. Prima alegere a fost medic pediatru. Nu a fost să fie, însă dragostea pentru copii nu s-a pierdut. Și, uite așa, din pasiunea pentru comunicare și dragostea față de copii, am ales să fiu învățător.

Și de ce o școală particulară?

Eu nu făceam neapărat o distincție între școli de stat și particulare, însă aici mi-am găsit locul. În facultate nu ai ocazia să faci atâta practică cât mi-aș fi dorit eu. Și nici nu poți să ocupi o altă poziție într-o școală de stat. M-am angajat la LTN ca asistent de învățător, în anul II de facultate, din dorința de a fi în mijlocul lucrurilor, de a avea activitate cu copiii. Copiii, mai ales la nivelul primar, au nevoie de sprijin în clasă, școlile private au nevoie de asistenți, iar noi studenții aveam nevoie de practică. Am venit împreună cu încă doi colegi. Unul dintre ei este acum profesor la LTN.

Cum te pregătești să îi întâmpini pe elevii de clasă pregătitoare pe care îi vei prelua din anul școlar 2018-2019?

Sunt curios să îmi cunosc elevii. Vreau să știu ce sunt interesați să învețe și cum doresc să o facă. Mi-am propus să țin cont de stilurile lor diferite de a învăța și vreau să adaptez sarcinile la nevoile lor specifice. Am avut ocazia să descopăr că toți copiii învață într-un fel anume, chiar și atunci când nu pare că o fac, chiar și atunci când par preocupați de altceva. Ei au nevoie să învețe și, cu acest lucru în minte, voi face tot ce pot să predau într-un mod potrivit pentru fiecare.
Cum îmi place mie să spun, sunt preocupat de starea de bine a elevilor mei și acesta este obiectivul principal. Dacă sunt fericiți, totul merge bine.

Ce îți dorești să aduci în România din Finlanda? Ce crezi că s-ar potrivi?

În Finlanda am descoperit o organizare a procesului din școli mult diferită de ceea ce cunosc eu aici. Pe lângă toate lucrurile care sunt povestite și promovate, eu am învățat două aspecte pe care le consider esențiale pentru starea de bine a copiilor: timpul petrecut afară, indiferent de vreme, chiar și ploaie și zăpadă, și organizarea procesului de învățare astfel încât elevii să fie puși mereu în situația de a își depăși zona de confort – activități împreună cu alte clase sau în altă sală de clasă, alternarea profesorilor de la clasă, activități desfășurate în afara școlii. Am mai învățat ceva ce poate fi folositor și mi-aș dori să pot realiza cu elevii mei și cu cei mai mari: activități de mentorat între copii – fiecare elev din clasele mici are un prieten mai mare ce îi poate sprijini atunci când au nevoie de ajutor în școală, la teme etc. Astfel copiii rezolvă cât mai multe lucruri singuri și este încurajată autonomia.

Ce se poate îmbunătăți în LTN din punctul tău de vedere?

Aș spune amenajarea claselor într-un mod mai prietenos, care să le permită copiilor, ce au la vârsta de 6-7 ani mai multă nevoie de mișcare decât de stat în bancă să își utilizeze energia și să își satisfacă nevoia de mișcare chiar în timp ce sunt implicați în procesul de învățare. Există dispozitive de acest fel – de la bile de sărit la discuri pentru echilibru – și mi-aș dori să le am sala mea de clasă la LTN.

Ce pasiuni ai și ce crezi că îi poate învăța omul Iustin pe elevii săi?

Eu sunt foarte curios să aflu lucruri noi, să citesc, să mă informez. Elevii au aceste caracteristici în mod spontan și îmi doresc să le încurajez și, totodată, să îi învăț cum să facă acest lucru în mod responsabil. În același timp, tot în Finlanda am învățat cât de mult poate fi influențat pozitiv procesul de învățare de respectarea ritmului copiilor – aici intervine o sensibilitate la starea lor pe care eu o am și pe care îmi doresc să o pot utiliza cu clasa mea.

Interviul cu Iustin Băisan a fost realizat de Anca Moraru, Director Executiv LTN

Anca Moraru