Recunosc cinstit, m-am simțit ignorantă! Am ajuns până la vârsta asta și nu am știut ce bijuterie ascunsă are Bucureștiul. Și între noi fie vorba, poate e mai bine că nu știe toată lumea, poate așa se păstrează mai mult și mai frumos, pentru noi, norocoșii care am aflat (chiar dacă mai târziu)!
Despre ce nestemată este vorba? Ei bine, într-o zonă ferită de ochii trecătorilor, în spatele unor ziduri, este domeniul de 38 de hectare al Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București. Când am intrat acolo, vă spun sincer, am pășit într-un tărâm de vis. Nu-mi venea să-mi cred ochilor și la fel de fascinați erau și elevii claselor a VI-a de la Liceul Teoretic Național, împreună cu dirigintele lor, prof. Mihaela Tiță.
Această vizită, din cadrul programului propriu LTN, „Mai mult decât Școala Altfel”, este menită să le insufle elevilor de gimnaziu interesul pentru diverse domenii și meserii, curiozitatea de a învăța și de a vedea la lucru profesioniști, plăcerea de a descoperi viața în afara școlii.
Doamna Oana Mihalașcu, împreună cu două colege tinere și energice, ne-au condus mai întâi în clădirea principală, a Rectoratului Universității și a celor trei facultăți principale, unde am putut vedea o impresionantă expoziție, unică în țară, realizată în anii ‘60, cu diferitele soluri care se găsesc în România. Acum, din moment ce eram la „Agronomie”, era logic să vedem ceva de acest gen, dar această expoziție nu poate să nu impresioneze pe oricine, chiar dacă nu este interesat de domeniu! Expoziția reprezintă o realizare, din toate punctele de vedere – extraordinar este cum s-au făcut săpături în toată țara și în soluri atât de diferite, pentru a se obține aceste mostre. Este o minune cum se păstrează aproape intactă de mai bine de 50 de ani! Elevii au putut afla, fascinați, despre solurile de tip cernoziom, soluri cu „sărături”, soluri aride, soluri montane și multe altele. Dar ceea ce mi se pare semnificativ, este că aceste soluri se pot vedea, pe o adâncime de doi metri, exact așa cum sunt ele în natură, și astfel procesul de învățare nu este unul abstract, ci unul direct, bazat pe observație.
În cadrul aceluiași departament, am putut admira expoziția de roci și minerale, și ele foarte frumos expuse în vitrine. Prezentarea susținută de dl. conf. univ. dr. Leonard Ilie a fost savuroasă, ca un fel de mâncare: ne-a umplut de încântare, vă spun sincer, pasiunea cu care ni s-a vorbit despre sol și minunile pe care le cuprinde!
Mai departe, am vizitat un mic dar cochet amfiteatru, proaspăt renovat și sala de ședințe a Senatului Universitar, unde elevii au putut să se bucure, pentru o clipă, de ceea ce însemnă să stai pe un fotoliu de senator al unei universități de prestigiu.
Dar adevăratele minuni abia acum începeau să ni se dezvăluie. Am pornit la pas către seră, iar pe drum am văzut cele mai frumoase livezi de pomi înfloriți, câmpuri experimentale de flori, copaci de kiwi, viță de vie, un parc cu glicină înflorită, cu un rozariu (grădină de trandafiri) ce este neapărat de vizionat la sfârșitul lunii mai, când e toată o splendoare, un parc dendrologic, heleșteu cu pești… nu am cuvinte să descriu ce lume ni s-a deschis în fața ochilor.
În drumul spre seră am trecut pe lângă Facultatea de Îmbunătățiri Funciare și Îngrijirea Mediului, precum și cea de Biochimii, care sunt unice în țară.
Iată și sera, care nu arăta la exterior să se întrevadă ce minuni vom găsi în ea! Am aflat, de la dl. dr. Ovidiu Jerca, că este o seră inteligentă, unde hrănirea plantelor, aerisirea, programarea temperaturilor, totul este automatizat și poate fi programat cu un simplu click pe telefon! Dar, după ce ne-am încântat privirea cu nenumărate flori exotice, printre care spectaculoasa buganvilia, nu mică ne-a fost mirarea când am văzut și cum arată sera cu plante tropicale, unde am putut admira arborii de cafea, lămâi și papaia! Surpriza finală a fost ploaia tropicală, care i-a încântat maxim pe elevii noștri!
Un pic amețiți de atâta frumusețe, ne-am îndreptat pașii spre ieșire, dar nu înainte de a trece și pe la Centrul pentru consiliere și orientare în carieră, unde am discutat pe baza unor concluzii despre ceea ce am văzut: am aflat informații despre ce se poate face după absolvirea facultăților din cadru USAMV, despre interviul pentru angajare, despre cum se face un CV de succes. După privirile elevilor și întrebările puse de aceștia, pot spune nu numai că le-a plăcut ceea ce au văzut, dar că am reușit să plantăm semințele unor idei care vor încolți în mințile lor tinere, vor inflori și vor rodi sub forma unor teze de doctorat și cercetări științifice, de ce nu, în domeniul agriculturii, pomiculturii, viticulturii, pedologiei, medicinei veterinare, peisagisticii, biochimiei….