MerEu în Europa!
Celebrarea Zilei Europei la Liceul Teoretic Național ne-a oferit ocazia de a găsi răspunsuri la nevoia de apartenență a elevilor noștri, chiar și pentru cei aflați la vârsta școlarității mici. Dincolo de apartenența micilor noștri școlari la propria familie, la microgrupul clasei ori la grupul comunității școlare, ne preocupă cultivarea sentimentul identității naționale. Nu însă fără a ne raporta la contextul existenței noastre europene, ca stat membru al Uniunii Europene cu drepturi depline, începând cu anul 2007.
România s-a alăturat unei Uniuni de state europene care împărtăşesc aceleaşi valori, având în centru respectul pentru demnitatea umană, democraţia, statul de drept şi respectarea drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale. Uniunea Europeană are drept obiective asigurarea păcii şi prosperităţii. Un învăţământ care se vrea european, integrat în Uniunea Europeană, urmăreşte stimularea interesului copiilor pentru afirmarea de sine şi pentru instruirea conform nevoilor şi capacităţilor fiecăruia.
În acest context, am alocat timp în programul obișnuit al cursurilor de la clasa pregătitoare și clasele întâi din LTN pentru activități dedicate Zilei Europei.
Dezbateri dirijate de profesorii Cosmin Stoica și Dănuț Diaconu
Ziua de 9 mai are pentru poporul român o triplă semnificaţie. Pe lângă Ziua Independenţei proclamată în 1877, românii sărbătoresc Victoria Coaliţiei Naţiunilor Unite în cel de-al Doilea Război Mondial la 9 mai 1945, dar şi Ziua Europei. Data de 9 mai a fost aleasă ca zi a Europei de către Consiliul European de la Milano în 1985.
Cu prilejul sărbătorii care marchează Ziua Europei – 9 mai, am considerat că este oportun să realizăm activități prin care să-i determinăm pe elevi să înțeleagă ce înseamnă pentru ei Uniunea Europeană, ce oportunități noi le oferă această apartenență, ce valori și capacități sunt necesare conviețuirii într-o societate democratică de acest tip.
Realizarea unor proiecte practice interdisciplinare coordonate de profesoarele Otilia Pellegrini, Maria Bondoc și Andreea Ion
Lucrările practice sunt rodul imaginaţiei, creativităţii, fanteziei, simţului estetic, toate acestea fiind menite să îndeplinească nu numai un rol utilitar, dar mai ales să satisfacă nevoia de frumos. Astfel, se creează cadrul optim de dezvoltare a acestor capacităţi, dar şi oportunitatea de a transfera și de a utiliza, la modul concret, informaţiile acumulate.
Pentru elevii claselor întâi, care au dobândit deja deprinderi de scriere și citire cursivă, realizarea proiectelor a presupus și o etapă de documentare prealabilă, realizată chiar la școală, cu ajutorul tabletelor conectate la internet. Astfel, ei au descoperit lista țărilor ce fac parte din Uniunea Europeană, steagurile acestora, monumente reprezentative și, la solicitarea expresă a băieților, echipe de fotbal consacrate din Europa.
Vizitarea Centrului Infoeuropa din cadrul Ministerului Afacerilor Externe
La Centrul Info Europa, elevii au participat cu interes la activitățile propuse de gazde și au prezentat cu multă mândrie proiectele la care au lucrat la școală sub îndrumarea profesoarelor de la învățământul primar. Cunoașterea semnificației zilei de 9 mai pentru români, a istoricului Uniunii Europene, a simbolurilor, tradițiilor și obiceiurilor țărilor europene sunt obiective pe care le-am realizat în urma acestui proiect.
La mulți ani, merEu în Europa!