Serbările școlare – o abordare alternativă

Despre serbări și abordarea acestora într-o manieră clasică s-a auzit, s-a vorbit și s-a experimentat în decursul anilor, de multe ori. Zilele noastre, ale profesorilor, alături de elevi sunt din ce în ce mai dinamice, mai rapide și uneori chiar mai puțin originale decât ne-am dori. Asta am tot auzit de la mulți dintre colegii cu care am interacționat, cam de opt ani încoace.

Îndrăznesc să spun că nu. Din contră, perspectiva din care acest dinamism și această rapiditate pot fi privite, poate fi una plină de substanță, de sens.

Odată ce avem la îndemână dorința intrinsecă a copiilor de a veni cu bucurie la școală, poate începe modelarea unei perspective de ansamblu a tuturor activităților susținute de noi, cu ei, în școală. Această abordare are sens deoarece lucrurile au evoluat în bine, copiii și profesorii au acces la informaţii care să îi ajute să relaţioneze într-un mod mai natural, ca să nu spun mai uman, cu copiii pe care îi au în grijă.

Începând cu durata fiecărei serbări în parte, obiectivele propuse pentru acestea, ținând cont de vârstele copiilor, cadrul ales pentru desfășurarea evenimentului și tematica, se poate ajunge la crearea unor momente deosebite pe care să le împărtășească în mod personal toți cei prezenți, ca o uniune.

Dacă privim din perspectiva teoriei celor 100 de limbaje ale copilului, una dintre ideile reformiste ale gânditorului vizionar Lorris Malaguzzi, copiii au 100 de căi de a gândi și învăța, prin muncă, la fel de bine ca și prin joacă. Acestea sunt considerate a fi limbaje simbolice, care includ desenul, sculptura, pictura, modelajul, scrisul, vorbirea, mișcarea, cântecul, arta dramatică etc. Sunt căi de comunicare prin care copiii învață și prin care își exprimă cunoștințele și emoțiile. Cele 100 de limbaje reprezintă numeroasele fațete ale potențialului unui copil, abilitățile lui de a se minuna și de a investiga. Cele 100 de limbaje ne amintesc de faptul că există multiple căi de a vedea și multiple căi de a fi. Nu există limită pentru felurile diferite în care putem folosi resursele pe care le avem la îndemână ca și inspirație și pe care le-am putea îngloba în serbările noastre; fiecare copil se poate evidenția și totodată se poate asimila unuia dintre limbajele menționate.

Pe de altă parte, privind și modalitatea prin care copiii învață, din perspectiva psihologului Howard Gardner, putem extrage din observațiile autorului asupra modului personal de lucru faptul că inteligența este unică, dar și măsurabilă prin instrumente standard psihometrice.
De aici, identificăm modul de exprimare al muncii fiecăruia dintre copii, punem bazele unui moment din serbare, spre exemplu, evidențiind una din cele opt modalități de lucru (verbal/lingvistică, logică/matematică, vizual/spațială, kinestezică, corporală, muzicală/ritmică, intrapersonală, interpersonală, naturalistă).

Copiii au propriul ritm, ei trebuie să se simtă confortabil înainte de a se expune publicului, trebuie să fie lăsaţi să-şi aleagă singuri momentul în care se simt în stare să se exprime în faţa altor persoane. Cei mici trebuie susţinuţi necondiţionat atunci când decid că nu pot să evolueze pe scenă, trebuie acceptată decizia lor şi nu să primeze dorinţa părintelui sau a educatorului/învățătorului. Energia pe care copiii o au, disponibilitatea și unicitatea, înclinațiile și aspirațiile trebuiesc canalizate către un moment care să denote lejeritate, flexibilitate și o încărcătură emoțională pozitivă.
În cadrul evenimentelor care se desfășoară în școala noastră, suntem atenți la toate elementele analizate, suntem interesați și dispuși să scoatem în evidență deciziile fiecărui elev în parte, bazându-ne pe cunoștințele pe care le avem despre aceștia, în urma observațiilor făcute de-a lungul timpului.
În cadrul Modelului LTN „Școală pentru viață”, fiecare clasă din ciclul primar a venit cu ceva nou în organizarea serbărilor de anul acesta, cu amprenta și energia specifică fiecărei clase și fiecărui elev. Școala noastră are misiunea de a încuraja fiecare elev să descopere la ce este bun, de a crea un mediu optim în care elevii să se dezvolte armonios și să-și manifeste personalitatea. LTN contribuie la a genera oportunități astfel încât fiecare elev să își antreneze resursele intelectuale, creative, morale, fizice, estetice, ajutând astfel ca fiecare elev să fie pregătit să se adapteze la schimbările petrecute în domeniile științifico-tehnic, economic, social și cultural.

Urmând acești pași, sunt convinsă de faptul că începem să ieșim din calapodul serbărilor clasice și că deschidem o cale către evenimente din ce în ce mai diverse și diversificate, în direcția dezvoltării inteligenței emoționale. Modelul Liceul Teoretic Național ne îndrumă pas cu pas către acest deziderat de expansiune pe toate planurile și integrează toate elementele descrise mai sus.

Serbările de anul acesta au fost de mare succes în primul rând pentru copii, apoi pentru profesorii școlii noastre și pentru toți cei care ni s-au alăturat, de la părinți, bunici, rude sau prieteni curioși. Am urmat și introdus elementele despre care am vorbit mai sus și prin asta ne-am asigurat de o continuitate eficientă pentru următorii noștri ani împreună în această frumoasă călătorie a ciclului primar. Vă invit să vă alăturați călătoriei noastre și să vă inspirați, dacă găsiți necesar, din link-urile atașate.

Serbările noastre – momente de bucurie la LTN