O filă pe zi, o poveste muzicală
Într-o zi obișnuită de școală, puțin după orele 11:00, în Liceul Teoretic Național s-a întâmplat ceva nemaipomenit: sonorități aparte transformau atmosfera din curte și din interiorul campusului, din clase și de prin holuri. Se auzea curajos, vibrant, surprinzător, o revărsare de armonii instrumentale. Era un fragment muzical din baletul Spărgătorul de nuci de Piotr Ilici Ceaikovski . S-a dat astfel tonul de început al unei povești muzicale ce ne va bucura pe toți, elevi și profesori, părinți și invitați deopotrivă. Cinci minute parcă am fost cu toții suspendați în timp și spațiu, întregul nostru univers școlar a alunecat pe patina timpului în balansul delicat al muzicii și parcă totul a trecut într-o altă dimensiune. Valsul florilor, bijuteria filigranată a superbului act al II-lea, a răsunat în clase și a transformat totul într-o fracțiune de secundă.
Elevii Liceului Teoretic Național din clasele primare sunt obișnuiți cu muzica ambientală ce se mai strecoară prin difuzoare, în surdină. Ei lucrează și desfășoară activități creative folosindu-se de un mediu propice dezvoltării lor, care include – de cele mai multe ori – muzică ambientală. Cu toate acestea, copiii s-au entuziasmat când la finalul orei s-a auzit un fragment din repertoriul clasic al muzicii universale . Unul dintre copii a ieșit din bancă și a invitat o fetiță la dans. Pluteau amândoi zâmbind inocent, încurajați de colegi. Și cum orice orchestră are nevoie de un dirijor, acesta nu s-a lăsat prea mult așteptat și băncuța lui din clasă a devenit într-o clipă un fascinant pupitru dirijoral. Dirija afișând un aer solemn în timp ce urmărea cu atenție și balansul colegilor săi și ritmul exaltat de vals. Da, muzica transformă! Transformă oamenii, starea lor de spirit iar pentru copii, transformă orele de la școală în clipe de neuitat!
La clasa a V-a era ora de limba franceză. Doamna profesoară tocmai încheiase conținutul lecției și dintr-o dată, ca de niciunde, viorile au invadat clasa! Elevii au făcut liniște, au ascultat atenți, unii chiar experimentând o stare de meditație. Fără atenționări și cuvinte, pentru a nu perturba audiția, doamna profesoară a scris pe tablă: DEVOIR. Cu un gest aproape reflex, cei mici au deschis caietele și au notat tema pentru acasă fără să comenteze, fără să întrebe, fără să li se pară neplăcut sau complicat că va trebui să mai lucreze și acasă. Pe muzică temele sunt o plăcere!
Câțiva tineri de la liceu au comentat ca la un meci sportiv dar au avut grijă să-și întrerupă profesorul care continua lecția ca și cum muzica era ceva firesc, parte din ora de Educație antreprenorială: Stați, domnule profesor, nu mai dictați că nu auzim muzica! Apoi au ieșit în pauză și dansau pe holuri deși nu se mai auzea nimic pentru că trecuseră cele 5 minute de muzică clasică. Ba chiar s-au iscat dezbateri despre cum ar fi să audiem câte un gen muzical pe zi sau să ascultăm Săptămâna Jazz sau zilele Pop-ului.
5 minute de muzică clasică se ascultă în fiecare zi la LTN. Este un proiect demarat în cadrul parteneriatului pe care îl avem cu S.R.R., Radio România Cultural și Radio România Muzical. Aceste minute fac diferența și ne luminează spiritele în ritmuri clasice, educă și completează cunoștințele culturale ale elevilor noștri, inspiră și bucură, contribuie la scrierea unei povești de viață a comunității LTN.
Parte din Modelul LTN „Școală pentru viață”, proiectul educativ „Muzica educă” cuprinde mai multe etape prin care ne dorim să introducem muzica și ambientul sonor în viața de zi cu zi a elevilor din cadrul Liceului Teoretic Național: semnalele sonore care anunță pauzele și începutul orelor, 5 minute de muzică clasică dar și fragmente muzicale care vor umple pauzele și timpul liber școlar. Părinți, elevi, bunici și profesori, domnul portar și chiar trecătorii de pe strada Buzești, toți se vor transforma sub baghetele magice ale marilor dirijori și compozitori din toate timpurile.
Cu aprobarea protagoniștilor vă prezint un fragment din interviul pe care Yasmine l-a luat domnului Radu Croitoru, Director Radio România Cultural și membru în Consiliul Științific al LTN, pentru revista școlii „D’ale LTN-ului”:
Yasmine Salemi, clasa a XII-a
Credeți că viziunea proprie a școlii noastre cu privire la modernizarea procesului de învățământ, materializată în „Modelul LTN – Școală pentru viață” are efecte benefice în pregătirea academică a elevilor dar și în ceea ce privește afirmarea creativității și dezvoltarea personalității lor?
Radu Croitoru, Director Radio România Cultural
Într-o societate normală, cele două concepte (școală și viață) nu pot exista decât împreună. Din păcate, școala uită, în multe cazuri, de sarcina ei fundamentală, aceea de a pregăti noua generație pentru o viață profesională și personală în folosul societății. Este o cangrenă a timpurilor noastre, ale cărei efecte nu le putem bănui astăzi. Liceul Teoretic Național a ales să revină la funcția de bază a școlii, devenind din acest punct de vedere un etalon al spațiului educațional românesc.