Muzică și școală… pentru viață!

Câți dintre noi nu am auzit de efectul Mozart, atât de cunoscut printre părinții secolului XX?

Formula efectul Mozart, deși descrisă în anul 1993 într-un studiu al revistei Nature, a luat naștere cu doi ani mai devreme, stârnind un interes de amploare în mass-media, întrucât  promova ideea conform căreia ascultarea muzicii clasice contribuie la dezvoltarea inteligenței. Expresia s-a răspândit rapid, deoarece studiul celor doi cercetători –  Prof. Francis Rauscher și Dr. Gordon Shaw – sugera că muzica clasică poate avea numeroase efecte pozitive asupra dezvoltării și sănătății copiilor.

Constatăm că în zilele noastre, efectul Mozart s-a răspândit și pe plaiurile românești. Un prim demers public în acest sens a fost inițiat și organizat, în anul 2010, de către Radio România Muzical, prin proiectul educativ și cultural deopotrivă, Ascultă 5 minute de muzică clasică. Proiectul și-a propus să apropie publicul larg de muzica clasică prin difuzarea unor fragmente muzicale în spații neconvenționale și aglomerate (mall-uri, hypermarket-uri, librării etc.).

Militant al educației pentru viață și al creșterii rolului culturii în învățământul românesc, Liceul Teoretic Național semnează, în luna octombrie a anului 2019, un parteneriat cu Radio România Cultural și implicit cu Radio România Muzical, prin care se implementează, în cadrul proiectului LTN „Muzica educă”, inițiativa Ascultă 5 minute de muzică clasică în dinamica școlară. Astfel, în fiecare zi de școală, la orele 11:15, timp de 5 minute, campusul LTN răsună de acordurile muzicii clasice.

Au trecut patru luni de când a fost demarat acest proiect, iar feedback-urile pozitive nu încetează să apară. Elevii se simt mai relaxați, mai concentrați și mai inventivi  (ba chiar dansează, instinctiv, în cele 5 minute, devenite rutina zilelor de școală), în timp ce cadrele didactice constată existența unor efecte benefice asupra activității academice a copiilor, precum identificarea și exprimarea mai facilă a emoțiilor, creșterea atenției și dezvoltarea memoriei ori îmbunătățirea, per ansamblu, a stării de spirit, audiția muzicii ușurând astfel comunicarea și colaborarea profesor – elev.

Alături de cele 5 minute de muzică clasică, proiectul educativ Muzica educă, integrat în  Modelul LTN – „Școală pentru viață”, cuprinde o serie de alte activități menite să ofere elevilor și întregii Echipe LTN oportunitatea de a veni în contact cu creații muzicale și să completeze deopotrivă cunoștințele teoretice propuse de programa școlară. În vederea concretizării acestora, Liceul Teoretic Național a mobilizat importante resurse umane, tehnologice și financiare, atât pentru realizarea unei infrastructuri tehnice care să permită transmiterea de semnale sonore, inclusiv diferențiat în zone distincte din campusul școlar, cât și să ofere suport didactic complementar. Pentru asigurarea unui ambient sonor diversificat care să contribuie la menținerea „stării de bine” a elevilor, LTN a optat pentru difuzarea în timpul pauzelor a unor fragmente aparținând și altor genuri muzicale (selectate împreună cu elevii și cu Radio România Cultural). 

Deși o mare parte dintre noi am putea considera că ascultarea muzicii în timpul pauzelor școlare este un factor distractor din procesul educativ, practica dovedește că difuzarea fragmentelor muzicale pe parcursul pauzelor școlare îi ajută pe elevi să-și exerseze memoria și să se  mențină concentrați pe sarcinile de lucru. 

Întâlnim adesea situații în care copiii vin la școală încărcați cu probleme sau gânduri care le pot afecta atenția și implicarea în acțiunile de învățare. În lipsa aplicării unor strategii de diminuare a stărilor mai puțin pozitive, muzica devine elementul eliberator, făcându-i pe elevi să-și îndepărteze gândurile de la ceea ce îi afectează emoțional și să le lumineze starea de spirit. Îndrăznim să considerăm așadar muzica drept un factor generator de progres în educație.

Ca urmare a efectelor benefice pe care audierea fragmentelor muzicale le are asupra progresului școlar, Liceul Teoretic Național a decis extinderea proiectului Muzica educă, înlocuind clasicul clopoțel cu semnale sonore diferite, actualizate periodic, care să marcheze începutul și sfârșitul orelor.

Clopoțelul școlar, simbol incontestabil al învățământului de pretutindeni, produce, poate, unele dintre cele mai complexe și contradictorii emoții în sufletul unui elev. Cu toții ne amintim frenezia care ne cuprindea la auzirea clopoțelului ce anunța începutul pauzelor școlare, acel sunet dulce al libertății, dar care era transformat rapid în emoțiile începutului unei noi ore de curs, producând fluctuații în starea noastră de spirit și făcându-ne să numărăm parcă minutele ce aveau să se scurgă până la sfârșitul zilei de școală.

Având la bază această experiență și pe fondul introducerii muzicii în procesul educațional, Liceul Teoretic Național a considerat ca fiind constructivă înlocuirea clopoțelului cu semnale sonore prietenoase care să marcheze începutul și sfârșitul orelor și care să fie schimbate periodic, tocmai pentru a evita împământenirea acestora ca marcaje negative în conștiința colectivă a elevilor noștri. 

Rezultatele înlocuirii clopoțelului și ale difuzării de muzică în campusul școlar sunt vizibile cu ochiul liber: copiii zâmbesc, fredonează și dansează pe holuri sau în clase, dialoghează  și socializează mai mult, se simt mai liniștiți. Pare că muzica îi relaxează și îi încarcă pozitiv pentru următoarea oră, făcându-i să fie mai activi în procesul de învățare.

„Semnalele sonore de la începutul și sfârșitul orelor sunt plăcute, înlocuiesc armonios sunetul „alarmant” cumva al clopoțelului de pe vremea când eram eu elevă. Acestea inspiră mai mult o invitație la ore, într-un cadru liniștit și liniștitor.

Cele 5 minute de muzică clasică „sparg” ritmul intens al celor 3 ore de curs de până atunci și sunt foarte relaxante. Bucuria este și mai mare când elevii recunosc piesa muzicală din primele secunde!”

Andreea Mirică, Profesor limba română – nivel gimnazial și liceal

Raportându-ne la importanța și efectele integrării muzicii în activitatea academică, vocea comunității LTN este una și aceeași:

Cultura și, implicit muzica reprezintă esența evoluției umane. Nu dorim formarea unor elevi-roboței care tastează de zor la stațiile de lucru, menținând o stare lipsită de substanță. Deși are caracter imaterial, mesajul transmis prin muzică reușește adeseori să fie mai puternic decât cuvintele îmbrăcate frumos. La fel ca orice alt sunet ce ne însoțește în activitățile noastre educative, ceea ce audiem, implicit muzica, ne influențează într-un mod pozitiv, permițându-ne să dăm frâu liber emoțiilor, caracteristică principală a umanității.

Ori…dacă ceea ce audiem joacă un rol atât de important în dezvoltarea elevilor noștri, atunci alegem să le hrănim mințile și sufletele cu muzică și școală pentru viață!

Redăm în continuare câteva impresii din partea elevilor și cadrelor didactice:

„Cele 5 minute de muzica clasică sunt relaxante și ne pot dezvolta cultura muzicală. Muzica din timpul pauzelor este relaxantă, făcându-ne de multe ori să întrerupem o conversație tocmai pentru a nu „acoperi” muzica. Semnalele sonore din pauze sunt foarte bune, pentru că ne anunță când începe ora; astfel nu mai pierdem noțiunea timpului.”

Teodora Tudorache, clasa a XII-a C

„Îmi face mare plăcere să observ reacțiile elevilor atunci când sunetul muzicii clasice răzbate discret din difuzoarele amplasate în sala de clasă. De multe ori, copiii se ridică din bănci, încep să se rotească în voie, se prind de mânuțe și au o pornire aproape inexplicabilă de a se îmbrățișa. Alteori, îi încurajez să închidă ochii și să îmi spună ce vizualizează. Este surprinzător să descopăr câte moduri diferite au elevii mei de a percepe undele sonore și cum rezonează ei cu muzica clasică. De când am început acest proiect, am observat că și sugestiile pentru muzica ambientală din sala de clasă pe care le primesc de la elevii mei vin mai frecvent din zona muzicii clasice.”

Maria Bondoc, Profesor învățământ primar și director de studii al LTN

„Soneria de la începutul și finalul orelor este folositoare. Mi-a plăcut că în perioada Sărbătorilor melodia soneriei a fost cu tematică de Crăciun și că după trecerea acestora, a fost schimbată. Mi se pare interesant că avem melodii în pauză și că, prin sondaj, sunt difuzate și melodii agreate de elevi. Cele 5 minute de muzică clasică mi se par folositoare, deoarece îi face pe elevi să agreeze și să asculte muzica clasică, lucru rar întâlnit în zilele noastre.”

Tudor Braicu, clasa a VIII-a A

„Semnalele sonore care marchează începutul și sfârșitul orelor sunt plăcute. Susțin ideea schimbării periodice a acestora. Pauzele dintre orele de curs sunt mai relaxante pe ritmurile muzicii. Elevii sunt de-a dreptul încântați. 

Proiectul „Ascultă 5 minute de muzică clasică” este bine-venit întrucât ne îndeamnă pe toți, profesori și elevi, să ascultăm și alt gen de muzică, mai puțin comercial.”

Dr. Adelin Nedelea, Profesor geografie – nivel gimnazial și liceal