A cunoaște și a înțelege diferența

Când realizăm lecții în afara școlii în cadrul programului Mai mult decât Școala Altfel, avem ocazia să descoperim lumea și să înțelegem mai bine de ce ea funcționează așa. O astfel de lecție s-a desfășurat luna trecută, cu prilejul vizitelor la principalele culte religioase din România: cultul ortodox, catolic, mozaic și musulman. 

Activitățile programate în cadrul acestei lecții trans-disciplinare au cuprins vizitarea lăcașurilor de cult, de către elevii claselor a IX-a. Explorarea acestor locuri și memorii vii are un caracter educativ și nu a implicat participarea la activități sau ritualuri specifice nici unuia dintre cultele religioase. Modelul LTN Școală pentru viață structurează, în concordanță cu programa școlară formală, anumite lecții pe care le LTN le realizează în viața reală, oferind astfel elevilor o experiență completă și mai ales ocazia de a se identifica singuri cu valori și întâmplări care compun societatea de astăzi. 

Vizitele ecumenice – cum le-am numit noi, au stârnit curiozități și dezbateri în rândul tinerilor. Gazdele noastre și ghizii care ne-au prezentat istoria cultelor, opere de artă, modalități de funcționare sau ritualuri diverse au contribuit la formarea unei imagini realiste și lipsită de părtinire asupra cultelor religioase. Astfel elevii și-au fundamentat informațiile, și-au format propriile convingeri despre religii, credințe și oameni, au completat cunoștințele dobândite la orele de istorie, geografie sau științe sociale. 

Vizitele din cadrul proiectului ECUMENICA s-au dovedit a fi foarte utile pentru consolidarea informațiilor despre istoria religiilor și pentru a oferi elevilor o bază a culturii generale de care adolescenții au atâta nevoie.

Personal, am fost impresionată de Palatul Patriarhal al Bisericii Ortodoxe Române. Arhitectura,istoria construcției, explicațiile detaliate ale ghidului care ne-a facilitat vizita, mi-au creat o stare pe care nu o pot cuprinde în câteva cuvinte, dar care m-a urmărit zile în șir. 

De asemenea, cultul musulman mi s-a părut interesant, având ocazia să aflăm aici despre modul de organizare a întâlnirilor membrilor comunității din România. A fost o prezentare vie, interactivă.

Mirica AndreeaAndreea Mirică, Profesor diriginte, clasa a IX-a

Aceasta excursie a fost foarte interesantă, fiindcă am aflat lucruri noi despre mai multe religii. Sinagoga a fost cea mai interesantă, întrucât m-au fascinat informațiile despre cultul mozaic.

Teodorescu Marius, clasa a IX-a

În vizitele din cursul proiectului ECUMENICA, mi s-a părut interesantă biserica catolică (Catedrala Sfântul Iosif), prin modul în care arată interiorul ei, arhitectura, operele de artă expuse, modalitatea de construcție. Mulțumesc pentru discursul blând al preotului care ne-a explicat informații despre istoria și despre obiceiurile catolicilor.

Bunea Alexia, clasa a IX-a