Cum gestionăm situația? (I)
În această serie de articole veți găsi informații care vă pot fi de ajutor cu privire la această perioadă. Acestea se referă la:
- Posibile efecte psihologice cu care ne confruntăm în această situație.
- Cum putem reacționa la aceste efecte?
- Cum abordăm copiii?
- Cum gestionam scoala virtuala?
- Idei de activități în familie. Moduri plăcute de a ne petrece timpul acasă.
1. Posibile efecte psihologice cu care ne confruntăm în această situație:
Printre efectele acestei perioade pot apărea sentimente precum: îngrijorare, confuzie, teamă, revoltă, frustrare, până la anxietate. Este firesc ca aceste sentimente să apară atunci când ne aflăm într-o situație nouă, necunoscută, în fața căreia ne simțim expuși. În prezent, suntem înconjurați de factori care ne pot provoca gânduri și emoții care pot fi dificil de gestionat. Anxietatea prezintă îngrijorare extremă și de multe ori și simptome fizice: oboseală, neliniște, iritabilitate, tensiune musculară și insomnie. Anxietatea este cauzată de anticiparea unor evenimente viitoare, implică așteptarea unei amenințări viitoare.
2. Cum putem reacționa la efectele psihologice neplăcute:
– Conștientizarea gândurilor și emoțiilor pe care le trăim. Când simțiți că apare anxietatea, este importantă:
- concentrarea pe respirație și controlarea acesteia
- scăderea cofeinei din consumul zilnic
- observarea conștientă a gândurilor și emoțiilor
- concentrarea pe întrebări la care există răspunsuri (de exemplu: cum pot să am grijă mai bine de mine și de ceilalți apropiați mie?)
- focalizarea pe un singur eveniment, nu asupra unui lanț de evenimente (sunt atent la ce se întâmpla în prezent și ce pot face acum, aici)
- disponibilitatea de a accepta soluții imperfecte (ne flexibilizăm nevoile)
- nu ne lăsăm conduși de propria anxietate (avem control asupra gândurilor și emoțiilor noastre)
- recunoașterea a ceea ce putem controla și ce anume nu putem controla ( de exemplu: putem controla acțiunile noastre, gânduri, emoțiile, modul de a reaționa la situație. Nu putem controla ce fac alte persoane, gândurile altor persoane, ce spun alte persoane, informațiile din media- putem tria informațiile, nu le putem schimba)
- filtrarea informațiilor, informarea din surse documentate și avizate.
3. Cum abordăm copiii?
În primul rând este foarte important să oferiți informații copiilor cu privire la situația actuală (ce este virusul, cum se manifestă, care este situația în România în prezent – motivul pentru care s-au luat aceste măsuri fiind unul de prevenție, pentru a ne proteja de răspândire, și indicațiile de igienă oferite de autorități).
Este important să le oferim siguranță copiilor verbal, prin a le spune în mod direct acest lucru, să le oferim spațiu să vorbească deschis despre îngrijorările lor, să împărtășiți cu ei modalitatea dvs. de a face față acestei perioade, să limitați expunerea copiilor la informații din media și, de asemenea, este importantă crearea unei structuri și a unei rutine, în această perioadă, în cadrul familiei.
Începând cu săptămâna viitoare, veți putea găsi în Google Classroom diverse activități sau materiale pe care le veți putea folosi în cadrul familiei. Deși trăim vremuri confuze, este momentul potrivit în care să ne reconectăm cu cei apropiați, să acordăm mai multă atenției propriei persoane, să ne oferim mai multă grijă și să avem ocazia de a ne reevalua valorile și principiile care ne ghidează. Noi suntem alături de dvs dacă simțiți nevoia să împărtășiti neclarități, nelămuriri sau gânduri și emoții pe care le aveți.
Cu gânduri bune,
Psih. Iulia Radu & Psih. Cristina Ionescu
