Cum gestionăm situația? (II)

psih. Iulia Radu

psih. Cristina Ionescu

Cabinetul de consiliere psihologică școlară al LTN

Cristina Ionescu

În această serie de articole veți găsi informații care vă pot fi de ajutor cu privire la această perioadă. Acestea se referă la:

  1. Posibile efecte psihologice cu care ne confruntăm în această situație.
  2. Cum putem reacționa la aceste efecte?
  3. Cum abordăm copiii?
  4. Cum gestionam școala virtuală?
  5. Idei de activități în familie. Moduri plăcute de a ne petrece timpul acasă.

4. Cum gestionăm școala virtuală?

În această perioadă e important să ținem cont de faptul că două medii care până acum erau separate pe intervale de timp, acum se întrepătrund. Aici ne referim la mediul școlar și cel familial. Ca urmare, ambele medii au rol activ în procesul educativ online (părinții și profesorii) și este necesară o strânsă colaborare din acest punct de vedere. Dumneavoastră, părinții, ați putea ajuta și oferi suport printr-o serie de acțiuni cum ar fi:

  • asigurarea participării copilului la activitate
  • oferirea de suport (ajutor) atunci când există o neclaritate (ex. când profesorul nu poate oferi acest suport în mod direct)
  • oferirea spațiului personal (intimitatea) copilului în timpul activității desfășurate cu profesorul și ceilalți colegi ai săi
  • asigurarea participării copilului la activitate de la început până la final (desfășurarea orelor online au și rol de interacțiune cu ceilalți, nu doar de extragere a unor informații)
  • discutarea cu ei despre comportamentul online și de regulile cu privire la interacțiunea online dintre copii și dintre copii – profesori. 

Câteva reguli principale ar putea fi:

  • să-i asculte pe ceilalți când vorbesc
  • să ridice mâna atunci când vor să spună ceva (sau pot alege, la nivel de grup, împreună cu profesorul, un alt semn prin care să anunțe dorința de a-și exprima opinia)
  • să aibă un comportament adecvat în timpul activităților, cât și în timpul pauzelor, unii față de ceilalți
  • să ceară lămuriri profesorilor dacă nu au înțeles un anumit conținut

5. Joacă și timp plăcut acasă

Pentru asigurarea unei rutine și a unor momente plăcute petrecute împreună, vă recomandăm următoarele activități:

  1. Cutiuța recunoștinței –  fiecare membru al familiei notează pe un bilețel un gând față de un lucru/persoană/ființă pentru care este recunoscător. Această activitate se poate realiza zlinic, într-un anumit moment pe care îl alegeți dvs și poate ajuta la conștientizarea aspectelor pozitive din această perioadă.
  2. Ghici activitatea mea – presupune ca fiecare membru al familiei să vină cu o propunere de joc/activitate pe care o scrie pe un bilețel, apoi ele vor fi amestecate și în fiecare zi se va extrage câte un bilet și se va face acea activitate (este important ca aceste activități să aibă loc în cadrul locuinței – casă, apartament, curte)
  3. Ziua/seara de lectură – fiecare membru alege o poveste/basm/nuvelă/roman pe care o va citi și la final vor stabili împreună un moment în care vor împărtăși cele aflate, ce sentimente și trăiri au trezit în interiorul lor, ce învățături au extras, cu ce personaje au rezonat mai mult, atribuirea unui alt final poveștii/basmului/nuvelei/povestirii/romanului.

Începând cu săptămâna viitoare, veți putea găsi în Google Classroom diverse activități sau materiale pe care le veți putea folosi în cadrul familiei. Deși trăim vremuri confuze, este momentul potrivit în care să ne reconectăm cu cei apropiați, să acordăm mai multă atenției propriei persoane, să ne oferim mai multă grijă și  să avem ocazia de a ne reevalua valorile și principiile care ne ghidează. Noi suntem alături de dvs dacă simțiți nevoia să împărtășiti neclarități, nelămuriri sau gânduri și emoții pe care le aveți.

Cu gânduri bune, 

Psih. Iulia Radu & Psih. Cristina Ionescu

Biblioteca LTN