Dezbatere și Lectură

Am apreciat foarte mult această idee de a testa interesul elevilor pentru o carte, pe baza unui fragment citit împreună la ora de lectură. Acest mod de organizare a lecției mă va ajuta pe viitor, atunci când vreau să introduc cărți noi în lista cu recomandări pentru lectură la clasa mea. 

Dincolo de câștigul evident în trezirea curiozității pentru lectura cărții, această lecție mi-a dat ocazia să antrenez la elevi calități precum: creativitatea, spontaneitatea, curajul pentru a exprima părerea proprie și pentru a combate, atenția, spiritul de observație. 

La finalul lecturii, am avut multe scenarii imaginate de copii pentru finalul cărții, dar și un bagaj consistent de expresii frumoase pe care elevii chiar și le-au notat în caietele lor de notițe și le-au folosit în alte enunțuri proprii.

Ce poate fi mai frumos decât retrăirea momentelor din biblioteca școlii, citind cărți fantastice cu dragoni și balauri? Ce poate fi mai creativ și plăcut ca unirea copiilor pentru același scop, aceeași carte, același subiect? Trăim în epoca tehnologiei, trăim vremea orelor de curs exclusiv online, iar acest lucru devine incitant pentru copii și creativ pentru profesori. 

Inspirat de nevoile cititorilor de a colinda prin „lăcașurile cărților”, Elefant.ro a organizat în perioada 27 – 31 mai 2020, un târg de carte inedit, adaptat perioadei actuale, întrucât a fost accesat exclusiv online. 

Evenimentul a fost unul de amploare, caracterizat prin prezența unui număr foarte mare de pasionați de lectură. Printre editurile participante se numără și Editura Corint, care, prin colaborarea cu Liceul Teoretic Național, a prilejuit participarea la eveniment a elevilor clasei a II-a A, care au participat astfel la o dezbatere online pe tema Alegerile și importanța acestora pentru deznodământul poveștii” , având ca punct de plecare cartea „Cuibul Dragonului”, scrisă de Sarah Prineas. Activitatea online a fost coordonată de doamna profesor documentarist Roxana Neacșu și doamna învățător a clasei, Maria Magdalena Bondoc, care au reușit, alături de copii, să creeze cadrul necesar unei lecturi în mediul online.

Încă de la debutul lecției, copiii s-au dovedit a fi foarte atenți la cerințele doamnelor profesoare, fiind totodată încântați și dornici să participe activ la discuție. Doar un fragment din carte a fost necesar pentru lansarea dezbaterii, motiv pentru care dialogul a fost ușurat, iar copiii au fost receptivi la fiecare detaliu. 

Scopul principal al acestei dezbateri a fost dezvoltarea comunicării. Elevii și-au exprimat în mod natural părerile și gândurile despre firul poveștii, dar și în legătură cu selecția de expresii literare, dovedind o bună capacitate de observație. Un alt obiectiv urmărit a fost manifestarea spiritului creativ al elevilor, aceștia fiind provocați să-și imagineze deznodământul poveștii. Coerența în exprimare și imaginația au făcut echipă, copiii dovedindu-se  a fi adevărați „lideri” ai comunicării interactive. 

Thea Ilinca Jianu

clasa a II-a

Thea

A fost interesant să citesc un fragment dintr-o carte înaintea tuturor. La lecția aceasta mi-a plăcut că mi-am spus părerea. Fragmentul m-a făcut curioasă, aș vrea să citesc toată cartea.

Carla Maria Naidin

clasa a II-a

Carla

Cartea „Cuibul dragonului” mi s-a părut interesantă. Spun asta deoarece, chiar dacă nu mă interesează dragonii, acesta din carte mi-a atras atenția. În carte am descoperit și expresii frumoase.

Carmina Levițchi

clasa a II-a

Carmina

Mie mi-a plăcut fragmentul pentru că te ținea în suspans. Avea și multe expresii frumoase precum: părul roșu ca focul, ochi negri ca două umbre, ochi galbeni cu o fantă subțire pe post de pupilă și altele de felul acesta.

Iată că, indiferent de motivul întâlnirii dintre elev și profesor, copiii aduc cu ei fericirea și entuziasmul de a participa la o dezbatere despre cărți fantastice, prilej cu care își dau frâu imaginației, alergând cu pași repezi către un tărâm fantastic, dinamic, desprinși pentru câteva minute, de viața cotidiană.