Jocul LTN și pionierii care vor păși pe Marte

„JOCUL LTN” reprezintă unul dintre proiectele educaționale proprii ale Liceului Teoretic Național, parte a Modelului LTN – „Școală pentru viață”, adresat exclusiv elevilor claselor a X-a. Această inițiativă este menită să surprindă opțiunile pentru viitor ale participanților, îmbinând cunoștințele dobândite la clasă cu perspicacitatea și creativitatea specifică vârstei și dezvoltării academice. Prin intermediul Jocului LTN elevii Liceului Teoretic Naţional se pregătesc nu doar să plece pe Marte, ci și să colonizeze această planetă. Mai precis, aceștia se antrenează, printr-un joc original, să facă faţă situaţiilor noi cu care se confruntă, în această lume aflată în continuă schimbare. 

Parcurgem o perioadă în care orice aspect al vieții noastre necesită o adaptare la condițiile impuse de pandemia existentă la nivel global. Așa cum la LTN întregul proces didactic a fost desfășurat în sistem online, fără carențe, ori sincope, nici „Jocul LTN” nu a fost dat uitării. 

Iată-ne ajunși în a doua etapă a Jocului LTN 3.0, etapă desfășurată exclusiv în mod online. Participarea la videoconferința atribuită acestei etape a Jocului LTN a fost impresionantă. Alături de elevii claselor a X-a s-au aflat, pe lângă profesorii care îi vor îndruma în această expediție, doi elevi ai claselor a XI-a care și-au oferit ajutorul în colonizarea cu succes a planetei Marte pe vremuri de pandemie. Cu subiecte precis structurate astfel încât să poată fi puse în aplicare într-un mod creativ cunoștințele dobândite la clasă, această ediție a surprins printr-o implicare nemaipomenită a elevilor în rezolvarea subiectelor propuse.

Astfel, pentru abordarea subiectelor celei de-a doua etape a Jocului LTN, deși destinată temelor individuale, elevii au apelat la întâlnirile pe grupe, în mediul online, demonstrând că lucrul în echipă nu ține cont de limitele spațiale, ori temporale, ci doar de perseverență și dorința de a reuși. Fiecare dintre elevii și profesorii participanți s-a documentat și a emis opinii proprii în legătură cu subiectele abordate, creionând împreună imaginea de ansamblu, astfel încât fiecare membru al echipei să poată să dezvolte individual subiectele specifice.  

proiect jocul ltn

Trebuie să menționăm că și subiectele acestei etape au fost adaptate condițiilor actuale. Elevii au fost puși în situația de a surprinde efectele pandemiei asupra planetei Pământ, cât și asupra stilului lor de viață. Răspunsurile acestora au uimit prin „ancorarea” la realitate, demonstrând buna capacitate a acestora de a se adapta unei situații, chiar și în vremuri „mai puțin prietenoase”. Totodată, cele șase echipe constituite au emis păreri dintre cele mai interesante cu privire la sistemul politic și economic ce ar putea ușura conviețuirea pe Marte, în ce mod se va comunica, precum și în legătură cu profesiile pe care ar putea să le practice pe noua „planetă-mamă”.

Jocul LTN reprezintă mai mult decât dezvoltare personală, academică și orientare a elevilor participanți în cariera de mai târziu. Deși plasat într-un cadru științifico-fantastic, Jocul LTN este o poveste care vorbește despre realitate, totul în contextul în care în ziua de sâmbătă, 30 mai 2020, NASA, în colaborare cu SpaceX au lansat cu succes către Staţia Spaţială Internaţională, o capsulă având la bord doi astronauți americani, misiune cu atât mai importantă cu cât este prima lansare de pe teritoriul SUA spre cosmos, după o pauză de nouă ani. 

Iată că așa cum Elon Musk a creionat, prin Falcon Heavy, un traseu spre colonizarea planetei Marte, așa și noi aici la Liceul Teoretic Național, facem primii pași, prin intermediul Jocului LTN și cu potențialul creativ al elevilor angrenați, spre atingerea celui mai frumos vis din istoria recentă a omenirii – crearea condițiilor necesare traiului pe Planeta Roșie.

Sunt convinsă că va sosi și vremea în care oamenii vor reuși să culeagă primele roade de pe solul marțian iar eu, idealistă și cu spirit visător, voi avea marele privilegiu să vă povestesc despre aventurile primilor coloniști ai planetei Marte.