Scrierea de mână în era digitală
Interviu realizat de Ioana Dan, coord. activități non-formale
Colega noastră, profesor pentru învățământul primar Adriana Zaharia a ales să introducă la clasa I, alături de scrierea literelor de mână pe caietul tip 1, scrierea pe Chromebook. Cum a pornit acest demers, care sunt avantajele și care este impactul în ceea ce privește formarea competențelor atât de necesare în societatea schimbării ne va spune chiar ea.
Dragă Adriana, ne aflăm într-un moment în istoria școlii așa cum nu a mai fost: mutarea în online. Știu că ești pregătită pentru tot ceea ce înseamnă predare în mediul virtual, însă tu ai ales să introduci tehnologia în ceea ce privește scrierea de mână chiar și când predai la clasă, față în față. Cum ai pornit acest demers? Sau mai exact, de ce ai ales scrierea literelor pe Chromebook?
prof. Adriana Zaharia: În secolul XXI, eu, ca profesor pentru învățământul primar, consider că tehnologia reprezintă un ajutor de neprețuit în tot ceea ce înseamnă predare în prezent. Scrierea de mână pe caietul de tip 1 pentru elevii de clasa I este o provocare, iar eu am adăugat un plus acestei provocări – scrierea literelor de mână pe Chromebook.
Lucrez cu elevi nativi digital, care preferă formatele digitale pentru a citi și pentru a descoperi noutăți.
Înainte de a parcurge aceste lecții la clasă, mi-am pus și eu o întrebare esențială și anume: Care pot fi implicațiile marginalizării în curs sau chiar a abandonării scrierii de mână – într-o perspectivă pe termen scurt sau lung? Consider că ne aflăm chiar în fața a ceea ce ar putea fi un studiu mai amplu, iar răspunsurile nu vor întârzia să apară. Merită să ne oprim și să încercăm, să fim noi precedentul, pentru a reflecta asupra implicațiilor unui astfel de scenariu.
Oare poate digitalizarea să ne afecteze modurile și obiceiurile de scriere? Cel mai sigur că da, doar că trebuie găsit un echilibru. Important atunci când aleg să lucrez astfel este să nu pierdem din vedere un aspect foarte important: pentru acei copii care citesc cărți, care preferă să simtă hârtia și să folosească creionul, mediul acesta continuă să conteze.
Bineînțeles, am luat în calcul și cercetările experimentale din psihologie și neuroștiințe care se concentrează pe asocierile dintre procesele fine-motorii și rezultatele cognitive, cercetări care tind să constate că doar scrierea de mână, nu și scrierea cu stylus pen sau pe tastatură, poate susține identificarea vizuală și reamintirea literelor.
Am aflat care au fost gândurile tale la început de drum. Din punct de vedere pedagogic, ce implicații are un astfel de demers?
prof. Adriana Zaharia: Pedagogic vorbind, metoda este una foarte simplă și eficientă: „Observă – Citește – Scrie”.
Mai întâi, se vizionează un clip audio-video în care se prezintă scrierea literei și explicarea părților grafice componente. În continuare, se trece la prezentarea de către doi-trei elevi a literei vizionate. Urmează încălzirea musculaturii fine a mâinilor prin cântec, cu mișcarea încheieturii și a degetelor. A venit momentul scrierii pe caietele tip 1: întâi se scriu semnele grafice care compun litera, apoi se trecere la scrierea în întregime a literei. Aceasta se scrie, la început unind punctele, pentru a se continua cu scrierea în duct continuu a literei. Evident, urmează momentul mult dorit, acela în care elevii vor scrie literele de mână, pe Chromebook.
Cum alternezi scrisul de mână cu cel pe Chromebook?
prof. Adriana Zaharia: Elevii au îndrăgit din prima literele de mână, atât scrierea lor pe Chromebook, cât și pe caietele de tip 1. Așa cum am menționat anterior, alegem să alternăm celor două activități, dar la acestea adăugăm răbdarea, îndemânarea și perseverența elevilor pentru a obține rezultatul dorit.
Mergem mai departe către cei care beneficiază direct de acest mod de lucru. Care au fost reacțiile elevilor și ce feedback ai primit din partea părinților?
prof. Adriana Zaharia: Elevii mei sunt implicați și dornici să folosească tehnologia în scop educativ. Veți înțelege cel mai bine această deschidere și plăcerea cu care lucrează, chiar din cuvintele lor. Părinții dau dovadă de sprijin constant, continuând și acasă ceea ce eu, profesorul, fac la clasă și anume: utilizarea Chromebook-ului, a tastaturii, a diferitelor aplicații în scop educativ.
Pentru mine să lucrez pe Chromebook e foarte interesant, amuzant și îmi place pentru că putem să învățăm lucruri noi. Pot face mai multe lucruri.
Mie mi se pare foarte simplu să scrii literele de mână pe Chromebook, e chiar distractiv.
Mie îmi place să lucrez pe Chromebook pentru că nu se mai obosește mâna, e mai bine decât să lucrez pe fișă.
Chromebook-ul mă învață să gândesc mai bine.
Mie îmi place scrierea pe Chromebook pentru că putem să scriem în diferite forme, facem semne grafice și învățăm multe alte lucruri.
Mie mi se pare că scrierea literelor de mână pe Chromebook este destul de frumoasă și îmi place, doar că îmi pare un pic mai greu.
Cum vezi, în viitor, scrierea literelor de mână și mai ales, cum vei continua să lucrezi alături de elevii tăi, la clasă, atât față în față cât și online?
prof. Adriana Zaharia: Deoarece sarcinile și activitățile noastre sunt din ce în ce mai bazate pe atins ecranul, viitoarele noastre lecturi și scrieri vor continua să fie efectuate în medii digitale, mai degrabă analogice decât pe hârtie. Ideea cu care ar trebui să rămânem este că nu ar trebui să abandonăm tehnologiile digitale în școli din teama că elevii noștri, viitori adulți, vor deveni „roboți”, incapabili de reflecție mai profundă. Din contră, noi avem toată încrederea că îi pregătim pe copii nu pentru astăzi, nu pentru mâine, ci pentru viață. Iar prezentul ne demonstrează, mai mult ca oricând, cât de necesare au devenit competențele digitale. Merită să ne oprim asupra cercetărilor care ne arată cum diferite tehnologii (instrumente digitale) afectează modul în care ne angajăm, cognitiv și emoțional la citire, scriere și comunicare.
Cred cu tărie că ne îndreptăm spre schimbarea de paradigmă în ceea ce privește scrierea de mână. Aleg să fiu și eu promotorul scrisului de mână pe Chromebook (alături de cel pe hârtie) și am încredere că elevii noștri vor fi pregătiți pentru ceea ce le rezervă școala în perioada următoare.