Școala în pași de dans

Situația pandemică cu care ne confruntăm în vremurile actuale ne-a afectat pe marea majoritate dintre noi, schimbând în același timp, fără cea mai mică avertizare prealabilă, modul în care trăim. Ne-am trezit cu toții, indiferent de vârstă, educație ori nivel social, forțați, pe măsură ce apar noi măsuri și restricții guvernamentale, să ne adaptăm și să acționăm rapid, ori să luăm decizii neplanificate.

Provocărilor pe care le-a presupus reluarea activității educative în școli, li s-a mai adăugat una: găsirea unei modalități de organizare eficientă a orelor de educație fizică și sport, în așa fel încât să nu se transforme într-o potențială sursă de infectare sau răspândire a noului coronavirus, în contextul necesității asigurării elevilor a unui minim de mișcare. În mediul școlar, distanțarea fizică se traduce prin reducerea drastică, spre eliminarea, practic, a contactului dintre elevi – brusc, elevii nu se mai pot atinge, nu mai pot face schimb de obiecte, nu se mai joacă, nu mai au voie nici măcar să atingă aceeași minge. Ori… dacă mingea și restul obiectelor asociate educației fizice sunt eliminate, atunci… mai putem spune că elevii au participat la o oră de sport?

La noi, la LTN, copiii sunt cei mai importanți; sunt actorii principali ai educației. Cum facem ca ei să beneficieze în continuare de orele de mișcare, atât de importante în aceste zile? Copiii noștri vin la școală după atât de multe luni petrecute la interior, în case, în propriile universuri domestice care, poate, nu le-au permis să se miște ori să se manifeste așa cum ar fi dorit.

Ei bine, domnii profesori de educație fizică ai LTN, prof. Marian Tescu și prof. Michael Nicoară au găsit cea mai potrivită soluție prin care elevii să facă mișcare și să se dezvolte fizic în mod armonios: integrarea dansului în orele de EFS.

Pentru că una dintre măsurile elementare împotriva răspândirii noului coronavirus o reprezintă menținerea distanțării fizice între elevi, am decis să integrăm, în cea de-a doua jumătate a fiecărei ore de educație fizică, dansul. Mișcarea în ritmuri de dans are rolul de a stimula copiii spre mișcare, în timp ce efectuarea mișcărilor în sincron cultivă virtuți fizice, precum tenacitatea, îndemânarea și orientarea în spațiu. Cred că nu există o modalitate de punere în practică a educației fizice mai completă, pe care copiii să o practice cu atât de multă plăcere.

Marian Tescu, Profesor Educație Fizică și Sport

Realizarea exercițiilor fizice prin intermediul dansului îi ajută pe elevi să dezvolte calități și deprinderi motrice mai complexe decât ne-am imagina. Pe lângă creșterea interesului pentru mișcarea expresivă, învățarea unor pași de dans conduce la dezvoltarea capacităților de coordonare, flexibilitate și de deprindere a disciplinei. Însă, pe lângă beneficiile pe care dansul le are asupra dezvoltării fizice a elevilor, există și o serie de efecte benefice din sfera socio-emoțională, dintre care un loc important îl ocupă „dezvoltarea abilităților de socializare”. Iată că avantajele dansului nu se răsfrâng doar asupra trupului, ci și asupra minții.

Dansul nu înseamnă doar mișcare. Dansul este și o activitate socială. Ori, în aceste vremuri de menținere a distanței fizice, trebuie să facem tot ce ne stă în putință să menținem apropierea socială. 

În timpul orelor de dans, elevii noștri își îmbunătățesc starea de spirit, atât de afectată în lunile petrecute departe de cei dragi, de bunici, de prieteni, de colegi. Și pentru că dansul implică și relaxare și distracție, desfășurarea orelor de sport în pași de dans a readus vitalitatea și un efect tonic psihic vizibil în rândul copiilor.

Pentru aproape 30 de minute, domnii profesori îi ajută pe elevi, prin expresivitatea mișcărilor, să se desprindă de cruda realitate în care trăim și să uite de orice posibil simptom de anxietate ori stres, bine plantat în subconștientul fiecăruia dintre noi. 

Desfășurarea orelor de educație fizică prin intermediul dansului reprezintă o alternativă extraordinară de a face mișcare. Elevii sunt atrași de dans, se distrează și chiar se entuziasmează atunci când reușesc să pună în practică pași ce păreau la început imposibili.

Nicoara MichaelMIchael Philippe Nicoară, Profesor Educație Fizică și Sport

Mulțumim domnilor profesori pentru că, deși ne confruntăm cu numeroase restricții, îi ajută pe copii să se simtă, din nou, liberi, dincolo de distanțarea fizică și nu socială, impusă de vremurile nu foarte prietenoase prin care trecem cu toții în această perioadă.