Efectele pandemiei
Cum gestionăm situația?
Efectele de orice fel pe care le resimțim în urma pandemiei sunt diferite pentru fiecare persoană în parte. Psihologii școlari din cadrul Cabinetului de consiliere al LTN au urmărit consecințele pe care pandemia le lasă în urmă în sufletele și mințile celor mici, dar și a celor mari.
În urma analizei noastre, consecințele pozitive ale perioadei sunt:
- Modalitatea de predare online este benefică pentru anumiți elevi, astfel că ei pot învăța mai bine (fără alți stimuli distractori), se simt mai puțin expuși în fața celorlalți – fiind mai încrezători să participe activ la oră, le este dezvoltată abilitatea de a se organiza și de a fi autodidacți;
- Schimbarea dinamicii clasei (cadrul din online întărește coeziunea grupului și atitudinea față de reguli);
- Restabilirea priorităților pentru elevi: nevoia de a fi în contact predomină și acest lucru crește nivelul de acceptare și de apropiere în cadrul grupului;
- Flexibilitatea timpului și a programului: elevii au posibilitatea de a lucra/de a învăța de oriunde;
- Îmbunătățirea abilităților de a utiliza tehnologia (platforme, device-uri, moduri creative de predare);
- Creșterea coeziunii grupului LTN: continuarea activității și deschiderea fiecăruia de a se adapta la context a condus la întărirea grupului și la creșterea sentimentului de siguranță atât în rândul copiilor, cât și în rândul adulților din comunitatea LTN.
Consecințele negative ale perioadei sunt:
- Lipsa contactului fizic și limitarea socializării: scade nivelul de energie și crește nivelul de stres);
- Petrecerea multor ore în fața device-urilor (scade nivelul de concentrare, crește nivelul de oboseală) – putând apărea dureri de cap, de ochi, dureri musculare;
- O rezistență mai mică la frustrare cauzată de factorii menționați mai sus: Cât o să dureze perioada asta? Cât va trebui să mai stau cu orele în fața calculatorului? Când mă voi reîntâlni cu colegii? (copii și adulți);
- Lipsa suportului sau atenției din partea părinților, din cauza solicitărilor venite din mai multe planuri;
- Accentuarea, în familie, a unei dinamici nesănătoase care poate avea consecințe asupra modului în care copilul se organizează sau se concentrează la activitățile școlare;
- Anxietate (față de boală, socială, față de rolul meu, față de performanță).
Atunci când ne gândim la relații, fie că vorbim de o relație profesor-elev, o relație de cuplu sau orice alt tip de relație, la baza interacțiunii este un anumit comportament. Acesta provine dintr-o anumită nevoie care este mai mult sau mai puțin clară și vizibilă. Așadar vom arăta în continuare ce poate masca un anumit comportament manifestat de copii, în felul acesta putând să ne adresăm nevoii, iar rezultatul interacțiunii să aibă un impact pozitiv pentru persoanele implicate.
|
---|
Ce ne poate ajuta în această perioadă?
- Compasiunea (fac cât de bine pot eu acum!)
- Acceptarea situațiilor mai puțin confortabile (nu depinde totul de mine)
- Plierea pe nevoile copilului (fără a însemna că are întotdeauna legătură cu ceva ce fac eu bine sau nu)
- Timp pentru mine
- Discuții cu alte persoane (apropiați, colegi) despre ceea ce simt și despre situațiile cu care mă confrunt
- Recunoștința – să văd ce fac bine și să apreciez acest lucru la mine
- Iau fiecare zi așa cum vine (fără a rămâne prea mult cu mintea în viitor)
- Mă informez despre ceea ce se întâmplă (cu mine și cu ceilalți)
Comunitatea Liceului Teoretic Național continuă să se adapteze și să se dezvolte în această perioadă inedită. Mai mult, deși lucrurile nu păreau firești la început, acum pare că orice provocare este o oportunitate de creștere și că, în fapt, trăim o normalitate asumată. Cabinetul de consiliere vă stă la dispoziție, în orice scenariu, pentru sprijin în gestionarea oricăror vremuri. Elevi, părinți și profesori beneficiază de serviciile de consiliere iar noi, împreună cu ei, învățăm în fiecare zi să facem școală pentru viață!