Online, la pas prin țara mea
Gândit ca o modalitate de a face legătura dintre cunoștințele achiziționate la școală cu viața reală, programul “La pas prin țara mea” are ca scop cunoașterea frumuseților și valorilor României, excursiile propuse fiind proiectate pe o perioadă de 13 ani, pe baza recomandărilor profesorilor și a unor specialiști din domeniul turismului. Prin parcurgerea traseelor tematice, până la absolvirea liceului, elevii vor dobândi o imagine de ansamblu asupra bogățiilor țării noastre, iar profesorii vor avea ocazia de a lega teoria studiată la clasă cu activitățile practice desfășurate cu ocazia excursiei.
Programul nu este o simplă călătorie turistică în afara școlii, ci un prilej de informare, de interacțiune, de studiere și realizare de hărți, de scriere de eseuri, precum și de integrare a informației teoretice din clasă cu experiențele practice de pe traseu.
În anul școlar 2020-2021, cel puțin pe semestrul I, excursiile s-au mutat în online. Pentru toate clasele au fost realizate prezentări care conțin atât informații referitoare la traseu, obiective, activități ce pot fi derulate, precum și imagini sau filmări care să îi aducă pe elevi cât mai aproape de experiența unei vizite într-un anumit loc, stabilit anterior în calendarul programului. Excursiile virtuale vor fi prezentate în cadrul orelor de „Geografie”, „Istorie” și „Consiliere și orientare”, după un calendar stabilit. La clasele pregătitoare – IV, activitățile vor fi susținute de către profesorii pentru învățământ primar, în cadrul orelor de „Științe ale naturii” sau al programului After school.
Lecția interdisciplinară online s-a desfășurat pe durata a aproximativ 2 ore de curs. Elevilor le-a fost prezentat traseul excursiei și obiectivele turistice pe care le vom vizita. A fost o lecție altfel, a reprezentat o pauză binemeritată, chiar dacă este departe de ceea ce înseamnă o astfel de experiență în adevăratul sens al cuvântului. Copiilor le-a plăcut și acest mod de prezentare pentru că a presupus altceva decât știau ei că înseamnă o excursie tradițională. Au apreciat dorința de a continua programul „La pas prin țara mea”, chiar și în maniera aceasta, virtuală.
Unii dintre ei erau deja cunoscători ai locurilor prezentate, participând și prin împărtășirea experiențelor personale. La rândul lor, elevilor li s-a acordat un moment al lor, în care au avut de pregătit prezentări cu imagini realizate chiar de ei, în cazul în care au vizitat acele locuri. La finalul lecției, au avut de completat o fișă de lucru interdisciplinară, care valorifică toate cele descoperite pe parcursul excursiei virtuale. Dacă vorbim de atmosferă, a fost bineînțeles diferită față de excursia fizică, a lipsit frenezia pregătirii pentru excursie, au lipsit momentele de început, cu venirea autocarului, numărarea elevilor, prezența elevilor, opririle, vizitele și toată agitația frumoasă de la masă sau din timpul cazării.
Suntem însă optimiști și sperăm ca în semestrul al II-lea să putem avea măcar o excursie, o adevărată lecție interdisciplinară din viață, pe anul școlar 2020- 2021.
Poate alegerea noastră de a continua programul de educație non-formală „La pas prin țara mea” este una neobișnuită, însă argumentele pe care ne-am bazat sunt de ordin pedagogic, în sensul continuării activității școlare cât mai aproape de cea pe care o știam înainte de pandemie.
În primul rând, am plecat de la motivația că elevii Liceului Teoretic Național trebuie să beneficieze de toate privilegiile pe care le aveau atunci când veneau la școală fizic, unul dintre ele fiind și dezvoltarea lor în cadrul activităților propuse prin aceste lecții interdisciplinare derulate în afara școlii.
În al doilea rând, așa cum întreaga activitate școlară s-a mutat în online încă din luna martie, și programele de educație non-formală au fost adaptate, astfel încât să găsim cea mai bună cale pentru a le desfășura. De exemplu, în cadrul programului „Învață de la viață”, mentorii ne sunt alături online, ne oferă prezentări, filmări, participă activ la orele de curs. Așa a fost și în cazul programului „La pas prin țara mea”, am regândit întreaga planificare a excursiilor prin mutarea lor în online, folosindu-ne de toate resursele de care dispunem, atât umane, cât și materiale sau de timp. I-am implicat pe profesorii noștri în realizarea unor materiale digitale complete, interdisicplinare, am ales să le prezentăm elevilor aceste excursii virtuale alături de profesorii de geografie sau istorie, în parteneriat cu profesorii diriginți, am valorificat resurse digitale contemporane, precum filmări din dronă sau interviuri de actualitate, implicându-i totodată și pe elevi, prin împărtășirea experiențelor lor din locurile vizitate în trecut, poate, alături de părinți.
Mi s-a părut foarte interesantă (fiind o excursie virtuală) și am aflat niște informații noi care m-au ajutat să îmi cunosc mai bine țara, chiar dacă nu am fost în acele locuri personal, față în față.
Ne dorim să le oferim elevilor experiențe frumoase, din care au ce învăța, făcând astfel încă un pas în ceea ce înseamnă aplicarea Modelului LTN – „Școală pentru viață”. Indiferent de vremuri, de rigorile impuse de lege sau de pandemie, învățarea la LTN nu se oprește, ci doar se adaptează la cerințele societății cunoașterii.
Cuvintele de mai jos sunt cele care vin să întărească din plin tot ce am menționat până acum:
Excursiile și drumețiile sunt cele mai distractive activități pe care le poți face ca elev. În urma unei excursii poți afla numeroase lucruri interesante (legende, istorie locală, informații geografice, economice) și poți păstra amintiri extraordinare. Din păcate, anul acesta din cauza epidemiei Covid-19, excursiile nu au putut fi realizate în mod tradițional. Însă, din fericire tehnologia ne-a salvat și de data aceasta: excursiile s-au mutat online.Traseul pe care clasa noastră l-a parcurs dura în mod normal două zile, însă în online a durat doar o oră!!! În urma excursiei am aflat lucruri interesante, care mi-au stârnit curiozitatea și care m-au făcut să am o altă perspectivă asupra geografiei, istoriei și a științelor naturii. Mi-am dat seama cât de bogată este țara noastră și câte lucruri sunt de vizitat. Obiectivul meu preferat a fost Lacul Sf. Ana (am avut norocul să vizitez și în realitate acest lac natural, împreună cu părinții mei și la fel și Cheile Bicazului). Mi-a plăcut legenda/ istoricul lacului.
Împreună cu elevii de la clasa a IX-a am călătorit în jurul lumii și am aflat diferite informații despre vulcani. Am fost ușurată să aflu că majoritatea vulcanilor sunt ‘stinși’.
La fel ca oricare lucru, excursiile online au avantajele și dezavantajele lor. Avantajele sunt economisirea banilor și a timpului și aflarea diferitor informații foarte rapid. Dezavantaje sunt statul în fața calculatorului prea mult timp și lipsa interacțiunii cu alte persoane. Deși a fost o experiență plăcută și interactivă, sper ca pe viitor excursiile să se facă în mod tradițional și să ne bucurăm că putem fi împreună cu cei dragi.