Hour of Code la LTN

Doamna Rodica Cherciu, profesor de informatică în cadrul Liceului Teoretic Național, a participat în săptămâna 07-11 decembrie 2020, alături de elevi, la un eveniment care se derulează concomitent, pe întreg globul, și anume “Hour of Code”. Ce reprezintă această amplă acțiune, cum au fost implicați elevii liceului nostru și care sunt avantajele de a participa la astfel de activități, ne va spune chiar doamna profesoară, pe parcursul acestui interviu.

  • Tocmai ce ați finalizat „Săptămâna Tehnologiei Informației”, așa cum ați numit-o dumneavoastră, la clasele de gimnaziu și liceu la care predați. De unde a venit această idee și la ce activități v-ați gândit?

În săptămâna 07–11.12 2020, elevii Liceului Teoretic Național au participat, alături de milioane și milioane de tineri ai acestei planete, la “Hour of Code”, o campanie organizată în peste 180 de țări, susținută de peste 400 de parteneri și 200.000 de educatori din întreaga lume. Prin această inițiativă se dorește o „demitizare” a programării, pentru a arăta că oricine poate să programeze un device. „Săptămâna de Educație în Informatică” se ține anual în semn de apreciere a zilei de naștere a lui Amiral Grace Murray Hopper (9 decembrie 1906), un adevărat deschizător de drumuri în acest domeniu.

Ca și în anii trecuți, Liceul Teoretic Național s-a alăturat acestei acțiuni, de aici și propunerea mea ca elevii să participe la o Săptămână a Tehnologiei Informației. Anul acesta am derulat activități tematice cu clasa a V-a B, clasa a VIII-a B, clasele a IX-a A, B, clasele a X-a A, B și clasa a XI-a A. 

Cherciu RodicaRodica Cherciu
  • Cum s-au derulat activitățile și cum au primit elevii această propunere, a unei săptămâni speciale, dedicate domeniului pe care îl studiază?

Într-un moment în care tehnologia schimbă totul, datorită evoluției științei și provocărilor cărora trebuie să le facem față, informatica devine treptat o parte esențială a învățării fundamentale, în fiecare școală, pentru fiecare elev. În Liceul Teoretic Național oferim elevilor șansa de a învăța programare și de a fi creativi în timp ce o fac. Fiecare elev merită șansa de a avea succes! Și avem confirmarea că elevilor le place!

Dar să descriem treptat activitățile:

La clasa a V-a B, elevii au devenit adevărați eroi ai INTERNET-ului. Au aflat ce este „amprenta digitală” și cum trebuie să procedăm pentru a avea grijă ce distribuim, cu cine și cum distribuim informații pe INTERNET. La finalul lecției, elevii au susținut un test online și au dovedit că fiecare din ei știe de-acum că intimitatea vieții private și securitatea sunt la fel de importante atât offline, cât și online.

Elevii clasei a VIII-a B au desenat în Python, ajutați de țestoasa Tracy. Fiecare și-a desenat în Python inițiala numelui. Să nu credeți că e de joacă, doar că este învățare prin joacă.

La clasele a  IX-a A, B și a X-a A, B s-a continuat aplicarea cunoștințelor legate de programare, jucând “Minecraft”. Nu, nici de data aceasta nu este vorba de un simplu joc! Este o oră de programare altfel, în care fiecare dintre jucători câștigă dacă programează cu succes personajul să execute anumite sarcini.

Clasa a XI-a A a pătruns în tainele „Tehnologiei viitorului” alături de Emma Roată, Engineering Manager, Harman România, invitata noastră care a susținut o activitate în cadrul programului „Învață de la viață”. Am aflat cu acest prilej ce schimbări poate aduce tehnologia în toate domeniile existente, care sunt preocupările producătorilor de autoturisme pentru o personalizare avansată și sinergii tehnologice, îndreptate spre a satisface și a sprijini viața digitală a consumatorilor. Iată un scenariu cât se poate de apropiat: „Stai în mașină, participi la o videoconferință, trimiți e-mail-uri, vorbești la telefon, etc.” pentru că … mașina se conduce singură! Și, spre uimirea elevilor, toate aceste schimbări, au la bază programarea C++, așa cum tocmai invitata noastră le-a confirmat. Da! Tot ceea ce elevul învață la informatică în liceu este baza viitoarelor meserii. Iar peste 20– 30 de ani, se pare că singurii programatori vor fi cei de Inteligență Artificială. 

Cherciu RodicaRodica Cherciu
  • La final, am o singură rugăminte: care este îndemnul dumneavoastră, către elevi, în ceea ce privește învățarea științelor, în general?

Managementul inspirat și vizionar al Liceului Teoretic Național se reflectă în importanța acordată științelor exacte, atât din punct de vedere al procesului instructiv-educativ, cât și din punct de vedere al dotării și perfecționării permanente a profesorilor săi. Tehnologia școlii susține procesul de învățare, fiind folosită nu pentru a livra răspunsuri, ci pentru a stimula gândirea logică, pentru a permite accesul facil la resurse și opinii diferite, evitând soluțiile gata ambalate.

Într-un an plin de evenimente neașteptate, un lucru este sigur: este mai important ca niciodată, dragi elevi, să învățați informatică și să cunoașteți noile tehnologii, precum inteligența artificială, pentru a putea ajuta la construirea societății la care visăm. 

Noi, profesorii voștri, suntem aici pentru a vă sprijini! Joburile în domeniul IT se dezvoltă cel mai rapid, sunt plătite cel mai bine și reprezintă acum cel mai mare sector din multe țări europene. Viitorul vă aparține!

Cherciu RodicaRodica Cherciu
LTNiX