Online, Învață de la Viață

„Învață de la viață” este un proiect din cadrul „Modelului LTN – Școală pentru viață” care cuprinde activități destinate dezvoltării personalității elevilor și afirmării aptitudinilor creative ale acestora. Activitățile din acest proiect completează în mod creativ tematica stabilită prin schemele orare și curriculum-ul național și cel la dispoziția școlii, situându-se în zona domeniilor legate nemijlocit de schimbările produse în societate, de dezvoltarea științei și tehnologiei, de viața reală cu care tinerii se confruntă zi de zi.

Acest proiect se realizează cu sprijinul membrilor Consiliului Științific al LTN, al altor mentori ai LTN, specialiști în domeniul lor de activitate. Proiectul oferă elevilor posibilitatea cunoașterii unor modele de succes de care tinerii au atâta nevoie în prezent. Prin intermediul acestor lecții interdisciplinare, ne dorim să le aducem mai aproape elevilor exemple de bună practică din ceea ce înseamnă viața profesională și consilierea în alegerea unei viitoare profesii. Totodată le oferim oportunitatea realizării unui dialog constructiv în cadrul întâlnirilor cu persoane care le pot povesti din experiența lor și care pot completa ceea ce învață la școală, însă într-o manieră personală.

În anul școlar 2020-2021 vom parcurge 30 de domenii ce cuprind activități care contribuie la realizarea legăturii cu viața reală, abordând astfel teme și domenii noi, de la grădiniță până la clasa a XII-a. Vor fi alături de noi (cel puțin) 24 de mentori, specialiști în domeniile în care activează, alături de un număr mare de părinți, implicați în susținerea acestor activități. Pentru că este un an școlar atipic, iar învățarea s-a mutat în online, planificarea activităților a fost făcută atât pentru scenariul în care predarea se derulează online, cât și pentru formula față în față, în momentul în care se va putea.

Tema a fost interesantă. Cu această ocazie am reușit să acumulez noi cunoștințe în domeniul auto, domeniu ce include noile tehnologii. Sper ca și elevilor mei să le fie utile informațiile prezentate, deoarece viitorul le aparține și totodată să poată implementa tehnologia viitorului. Mulțumesc pentru această primă activitate propusă în programul „Învață de la viață” pentru că a fost de bun augur.

Tutuianu LidiaLidia Țuțuianu, profesor Informatică

După aproape trei luni de implementare a acestui program, putem spune, fără să fim subiectivi, că activitățile și-au atins atins scopul, chiar dacă organizarea lor a presupus o altfel de experiență: mentorii au demonstrat, că dincolo de a fi buni specialiști în domeniul/ domeniile lor de expertiză, au și competențe atât de necesare secolului XXI. Elevii au reacționat pozitiv, iar întrebările lor au fost la fel de directe și de pline de curiozitate, chiar dacă s-au aflat în fața ecranului, în confortul casei lor. De fiecare dată și-au arătat încântarea la întâlnirea cu un invitat în cadrul programului, ascultând și participând activ prin intermediul răspunsurilor și feedback-ului oferit. 

Clasa a XI-a A a pătruns în tainele „Tehnologiei viitorului” alături de Emma Roată, Engineering Manager, Harman România, invitata noastră care a susținut o activitate în cadrul programului „Învață de la viață”. Am aflat cu acest prilej ce schimbări poate aduce tehnologia în toate domeniile existente, care sunt preocupările producătorilor de autoturisme pentru o personalizare avansată și sinergii tehnologice, îndreptate spre a satisface și a sprijini viața digitală a consumatorilor. Iată un scenariu cât se poate de apropiat: „Stai în mașină, participi la o videoconferință, trimiți e-mail-uri, vorbești la telefon, etc.” pentru că … mașina se conduce singură! Și, spre uimirea elevilor, toate aceste schimbări, au la bază programarea C++, așa cum tocmai invitata noastră le-a confirmat. Da! Tot ceea ce elevul învață la informatică în liceu este baza viitoarelor meserii. Iar peste 20– 30 de ani, se pare că singurii programatori vor fi cei de Inteligență Artificială. 

Cherciu RodicaRodica Cherciu, profesor Informatică

Imaginea vizuală a literelor, metamorfozele semnelor grafice, tehnicile străvechi ale scrisului, momentele marcante ale istoriei scrisului sunt cele mai importante subiecte prezentate și dezvoltate sub coordonarea doamnei Oana Oroș, muzeograf în cadrul Muzeului Literaturii Române. Atelierul de caligrafie și-a atins obiectivele propuse, aspect vizibil în reacțiile și feedback-ul elevilor. Principalul scop a fost acela de a prezenta tinerilor lumea imaginilor desenate și scrise. De aici ne vom continua drumul nostru în lumea minunată a formelor. 

Irina IonescuIrina Ionescu, profesor Educație Plastică

Așa cum am menționat și cu alte ocazii, ne dorim să le oferim elevilor experiențe frumoase, din care au ce învăța, făcând astfel încă un pas în ceea ce înseamnă aplicarea Modelului LTN – „Școală pentru viață”. Indiferent de vremuri, de rigorile impuse de lege sau de pandemie, învățarea la LTN nu se oprește, ci doar se adaptează la cerințele societății cunoașterii.