Despre simulare, la LTN
În dialog cu elevii LTN
prof. Alexandra Bărbulescu, Director de comunicare
Când vorbim despre normalitate suntem nostalgici și am ajuns să folosim conceptele acestea pozitive doar la timpul trecut. Aceasta este tendința majorității, cel puțin. Dar la Liceul Teoretic Național reușim să ajustăm realitățile în termenii unui optimism eficient. Ce înseamnă să fii optimist și eficient în același timp?
- Pentru echipa noastră înseamnă să vorbim mereu la timpul prezent.
- Să fim conștienți de valoarea pe care o putem aduce zi de zi celor din jurul nostru și activităților pe care le desfășurăm
- Să ne folosim de toate resursele pentru a fi mai buni, mai performanți, mai pregătiți în fața oricăror scenarii și provocări
- Să continuăm să facem educație pentru viață, nu pentru note sau pentru a onora statistici.
Cea mai recentă provocare în care a fost, dacă nu necesar, cel puțin de dorit, să ne manifestăm eficiența și pozitivitatea a fost derularea simulărilor pentru examenul de Bacalaureat și pentru Evaluarea Națională. În contextul actual acest efort de organizare și logistică, acest demers educațional de evaluare și formare, a reprezentat pentru întreaga noastră comunitate școlară, prioritatea numărul 1. În vâltoarea evenimentelor, a procedurilor și a birocrației, a grijilor de orice fel pentru ca toate să decurgă în regulă, eu am ales să mă interesez de opinia și starea de spirit a elevilor mei, elevi în clasele terminale. Cred că cel mai relevant este feedback-ul lor vis-a-vis de toate aceste experiențe.
Așadar, am stat de vorbă cu ei, elevii, centrul preocupărilor noastre și „sufletul sistemului” educațional din România. O să las cititorul să interpreteze propriile concluzii, dar morala poveștii este că ar trebui să îi întrebăm mai des pe ei, elevii acestor vremuri. Uneori ei chiar au răspunsurile pe care adulții le caută de ani de zile. Alteori ei chiar știu exact ce își doresc și ce au nevoie pentru a evolua. De cele mai multe ori adulții pot inversa rolurile învățând chiar de la tineri adevărate lecții de viață.
- Ce a însemnat pentru TINE această Simulare a Examenului de Bacalureat
Carmen Tudorache: Simularea a fost o modalitatea prin care mi-am testat cunoștințele acumulate până acum și cum să fac față stresului unui examen. În funcție de rezultatul acesteia știu care sunt punctele forte și unde mai trebuie să lucrez pentru a-mi îmbunătăți punctajul când va trebui să dau examenul final.
Maria Bălan: Această simulare a avut un rol important pentru mine: m-a ajutat să văd la ce nivel sunt și să știu ce lecții mai am de recapitulat. Dar totodată am resimțit foarte multă presiune din partea profesorilor și a părinților.
Matei Nică: Simularea, din punctul meu de vedere, a fost un scenariu de antrenament și a fost foarte folositor pentru orice elev datorită experienței căpătate.
- Dacă ai fi ministru al educației sau director de școală, ce ai schimba în modul de organizare al acestui examen de final?
Carmen Tudorache: Aș fi modificat materia de bac la română. Operele „Baltagul” și „O scrisoare pierdută” se studiază și în clasa a VIII-a, iar „Povestea lui Harap-Alb” din punctul meu de vedere rezonează mai degrabă cu cei mici. Le-aș elimina pe acestea și aș fi lăsat operele ce urmau să fie studiate în semestrul II. Aș fi eliminat complet competențele. În viitor, la locul de muncă, oricum contează mai degrabă certificările ECDL și Cambridge, nu cele de la bac. Examenul de bacalaureat mi se pare, la momentul de față, în regulă, deși nu face prea bine diferențierea între un copil care chiar știe și unul ce a învățat tipuri de probleme și știe doar cum se rezolvă acelea.
Maria Bălan:În primul rând, aș mării numărul de puncte pentru exprimare și opinia personală. Consider că acest aspect ne va ajuta mai mult în viață decât să știm un întreg eseu-comentariu al unui roman.
Matei Nică: Absolut nimic nu aș modifica, ținând cont de nivelul de dificultate deja scăzut al examenului. În opinia mea examenul este deja organizat destul de bine.
Andrei Palaghia: Aș modifica programa si structura. Subiectul 3 de la română este exagerat și are mult prea multe puncte.
- În ce măsură te simți pregătit pentru Examenul de Bacalaureat? Ce ar trebui să mai faci sau cum te-ar mai putea ajuta profesorii/școala în ultimele săptămâni din acest semestru?
Carmen Tudorache: Sunt gata pentru examenul de bacalaureat în proportie de 90%. Fricile mele rămân în continuare la matematică (unde nu mi-e teamă că nu trec ci că o să mi se pară greu ceva foarte simplu și astfel să iau o notă medie) și la chimie (la calcule în special, materia nefiind o problemă). Profesorii de la clasă au făcut tot ce este nevoie, rămâne doar eu să mă pregătesc în continuare.
Maria Bălan: În general, sunt destul de pregătită. Profesorii ar trebui să continue să se dedice în aceeași măsură cum o fac și acum.
Matei Nică:Eu personal mă simt pregătit, dar este evident nevoie de consolidare.
Luca Berescu: Mă simt pregătit!
- Ai un mesaj de transmis profesorilor care predau materii la care dai examen?
Carmen Tudorache: Doamnei Mirică: Ceala incipit? Oricum, sigur pică poezie la bac, deci o să am nevoie de poethical eulă. Domnului Petriceanu: pariu pe o bere ca iau peste 9 la bac? Doamnei Cherciu: Sincer, nici nu am idee ce să vă spun. Sunteți o profesoară minunată, iar dacă aș mai fi făcut un an cu dumneavoastră. aș fi terminat toate fișele de lucru la care după 10 probleme de același tip mă plictiseam. Doamnei Teodoru: Vă apreciez că ați putut face față sistemului de învățământ venind dintr-un alt mediu. De asemenea, îmi place că sunteți o persoană deschisă, dornică de a învața cum e mai bine să fie un profesor și că nu sunteți limitată doar la ideile dumneavoastră. Doamnei Moraru: Aici chiar am rămas fără cuvinte pentru că, pentru mine, sunteți mai mult decat profesor la clasă și sper să ne revedem de la toamnă dar nu în aceeași relație de profesor-elev, ci mentor- viitor profesor.
Maria Bălan:Vă mulțumim din tot sufletul pentru efortul pe care îl depuneți și suntem conștienți că rar există oameni cu atâta pasiune în cariera lor. Apreciem enorm de mult tot ceea ce faceți pentru noi!
Matei Nică: Vă mulțumesc pentru efortul depus.