Profesori pentru viitor în clasa viitorului
Pornim încrezători, în cel de-al zecelea an aici, la Liceul Teoretic Național. Ne dorim să ducem mai departe povestea LTN, astfel încât să știm că suntem cei care oferă elevilor noștri, copiii dumneavoastră, aceeași educație care îmbină armonios formalul cu non-formalul și care contribuie la realizarea idealului educațional și anume: formarea unei personalități autonome și creative. Și cum am putea împlini acest deziderat dacă nu printr-o inovație în domeniul educației: clasa dinamică unde învățarea este activă. Acest proiect este implementat în premieră națională și exclusiv în școala noastră, începând cu anul școlar 2021-2022. Ne bucurăm că am avut privilegiul unei pregătiri de specialitate pentru a lucra cu tinerii în această clasă avangardistă și contribuim, cu pași mărunți dar fermi, la transformarea proiectării lecțiilor și la dezvoltarea metodelor de a face educație.
Am întrebat câțiva profesori ce înseamnă pentru ei a fi profesor azi pentru adulții din viitor, ce înseamnă clasa dinamică unde se desfășoară altfel de lecții despre care am aflat și învățat în cadrul Modulului de Pregătire continuă a membrilor echipei LTN (#clasaviitorului). Sperăm ca mărturiile lor să vă inspire și să vă motiveze în călătoria cunoașterii care începe pe 13 ale lunii septembrie!
Care este părerea dumneavoastră despre Clasa Viitorului și cum considerați că puteți integra concret potențialul acestui proiect în procesul instructiv-educativ?
„Timpul: un concept pe cât de comun pe atât de complex, o avuție deținută de noi toți care necesită o gestionare pe măsura însemnătății sale.
Prezentul și viitorul: două compartimente în trenul timpului, disponibile multiplelor valențe ale vieții, ce trebuie alese și dezvoltate cu înțelepciune.
Sub greutatea caracterului relativ al timpului, alegerile în ceea ce privește domeniul educației trebuie să prolifereze naturala legătură dintre entitatea timpului și cea a spațiului. Clasa viitorului vine ca un răspuns la confirmarea necesității standardizării procesului educațional, într-o manieră inovativă și aplicată, astfel încât reperele să fie de ordin practic și materializate prin acțiuni concrete: investigare, creare, prezentare, interacționare, schimb de idei, precum și dezvoltarea acestora. Spațiul fizic al clasei viitorului este delimitat astfel încât să existe o corelare directă cu acțiunea necesară parcurgerii întregului demers didactic. Școala și timpul petrecut acolo trebuie să răspundă nevoilor elevilor, astfel încât potențialul acestora să fie maximizat, iar interesul lor pentru studiu să cunoască maniere diferite de abordare a disciplinelor.
Adoptarea unui stil de predare, fixare sau consolidare, bazat pe învățarea activă, etapizată riguros, încurajează dezvoltarea multilaterală a elevilor și îi poate face conștienți de noi aptitudini.
Într-o lume plină de incertitudine, educația trebuie să rămână garanția succesului.”
Care este profilul unui „profesor al viitorului”?
„Providenței îi place să fie provocată, acesta este secretul oamenilor care reușesc”.
George Bernard Shaw
„Am început cu acest motto, întrucât consider că pentru mine ca și profesor, este o mare șansă să fac parte din Familia LTN. Providența mă provoacă, pe această cale și mă îndeamnă să parcurg un drum cu obstacole și provocări către un tărâm nou, necunoscut încă. Pe acest tărâm mereu nou voi cunoaște viitorul „profesor al viitorului”, pe care îl voi dezvolta și îl voi forma alături de elevii mei, astfel încât cu toții să beneficiem de oportunitatea care ni se oferă. La final vom putea defini, de fapt, împreună profilul unei comunități, a unei relații eterne între profesor și elevii săi.
Aceasta ne va aparține. Este necesar să nu pierdem această „Providență” și să o exploatăm cât mai mult cu putință. Viitorul ne aparține! În prezent profesorul viitorului este un Temerar, în viitor va deveni un învingător al temerarului.”
Ce înseamnă învățare activă într-o clasă avangardistă precum „clasa viitorului” pe care noi o pilotăm la nivelul școlii, începând din acest an?
„Nu este o surpriză pentru nimeni nevoia uriașă de a introduce tehnologia în predare. O mulțime de programe și aplicații i-au ajutat pe profesori să depășească perioada școlii online. Cu toate acestea, cu siguranță sunt mulți actori educaționali care încă se întreabă care va fi viitorul școlii și a metodelor folosite după ce vom depăși în totalitate criza cauzată de pandemia COVID 19.
Ce cred eu? Că școala va trebui să fie creativă! Și din fericire, LTN este o școală creativă, o școală cu un pas înaintea timpurilor.
Am avut ocazia de a participa la cursul Active Learning in Future Classroom, organizat în cadrul Modulului de pregătire continuă a membrilor echipei LNT, alături de Bart Verswijvel, Senior Adviser, European Schoolnet. Nu doar că timpul petrecut pe parcursul cursului a fost unul de calitate, dar am plecat cu multe idei în minte, idei pe care îmi doresc să le pot introduce treptat și eu în cadrul activităților cu elevii, la orele de Educație socială:
- modalități de organizare practică a clasei astfel încât să vorbim despre o clasă dinamică, nu una statică;
- exemple de grile de observare a activității elevilor în cadrul lecțiilor interactive;
- îmbinarea elementelor de pedagogie cu spațiul și cu tehnologia, astfel atât de util mai ales dacă ținem cont de ritmul impus de pandemie, dar și de caracteristicile elevilor din prezent;
- spațiile învățării în clasa viitorului, spații care îi pun pe elevi în contextul de a lucra, de a colabora, de a învăța activ (elevii trec prin diverse sarcini de învățare, astfel încât să poată investiga, crea, prezenta, interacționa, schimba păreri și în final să poată dezvolta rezultatul obținut);
- aplicații utile în tot ceea ce înseamnă activități de învățare și evaluare.
Conținuturile disciplinei Educație socială pot fi abordate foarte ușor folosind această metodă de lucru, transformând astfel elevul într-un participant activ în procesul învățării, pregătit să-și însușească cunoștințele prin efort propriu, are loc o angajare optimă a gândirii, mobilizându-l în raport cu sarcinile de învățare date. Se identifică cu situația de învățare în care este antrenat, fiind parte activă a propriei transformări și formări generate de cunoaștere.”