O altfel de scrisoare
Dragii noștri, toți cei care iubiți școala,
Suntem în anul 2021. Cine mai scrie oare scrisori de mână? Câtă lume mai folosește acest mod de a comunica? Câți dintre noi mai au oare răgazul de a aștepta un răspuns? Sau, poate cea mai importantă întrebare din toate, câți dintre copiii noștri cunosc acest serviciu al poștei? Dincolo de necesarul pe care îl presupunea ca serviciu, poșta a fost totodată o modalitate de a transmite emoții, sentimente și mesaje care au schimbat vieți. De la telegramă, la cartea poștală sau la scrisorile întinse pe pagini întregi, poșta a ajutat enorm, cu siguranță, la păstrarea legăturilor dintre oameni, indiferent de distanță sau situație.
Data de 9 octombrie este marcată în calendarul internațional ca fiind Ziua Poștei. Pentru noi, profesorii Liceului Teoretic Național, această dată este, ca de fiecare dată, un prilej minunat pentru a-i implica pe copii în activități non-formale, tematice, care să le completeze cunoștințele pe care le învață la școală.
Anul acesta am decis să trecem de activitatea derulată în școală, cu resurse proprii (prezentarea unor clasoare sau scrisori și plicuri vechi, așa cum am făcut, de exemplu, anul trecut) și am mers către cei de la Romfilatelia, care au răspuns cu mult entuziasm propunerii noastre de a se alătura acestui demers didactic. Este minunat când oameni dedicați, acum parteneri ai Liceului Teoretic Național, vor să susțină învățarea în acest mod. Astfel, copiii au avut ocazia ca, pe lângă o frumoasă prezentare a filmulețului „100 de ani de timbru românesc”, să poată vedea panouri mari cu diferite timbre aniversare, aflate în colecția Romfilatelia. Pentru activitate, elevii au primit câte un plic în care, cu multă curiozitate, au descoperit: un plic de colecție cu timbru aniversar pentru Ziua Poștei 2021, 3 cărți poștale frumos decorate, câte un set de 5 timbre numai bune pentru a porni o colecție proprie și un mic abțibild cu mascota Marky, mascotă care îi încurajează să descopere lumea fascinantă a filateliei.
Cu siguranță, întreaga activitate i-a antrenat pe elevi în ceea ce înseamnă istoria, scrisul, transmiterea de mesaje, colecțiile, pasiunea pentru frumos dar și descoperirea, în lumea grăbită în care trăim cu toții, a acelui moment în care ne așezăm, suntem noi cu noi și începem, cu stiloul pe hârtie, să scriem câteva rânduri pentru cei dragi, fie ei, în cazul de față părinți, bunici sau chiar profesori.
Sperăm că scrisoarea noastră vă găsește sănătoși și că v-ați bucurat, alături de noi, de această activitate altfel, așa cum v-am obișnuit la “Școala pentru viață”.
Cu drag,
prof. Ioana Dan
Ineditul activității a constat în descoperirea tuturor elementelor pe care Romfilatelia le-a pus copiilor în plic. Da, s-au bucurat de activitate, ca de obicei, au participat cu plăcere la vizionarea filmulețului despre “Istoria timbrului”, au scris, așa cum au știut ei mai bine scurte scrisori, dar cea mai mare surpriză a fost mini colecția de timbre pe care a primit-o fiecare elev în parte. Pentru mine, în calitate de profesor, materialele mari, de tip panouri au reprezentat și ele o resursă extraordinară pentru a-i apropia pe cei mici de acest subiect, fiind utile atât ca dimensiune, cât și ca mod de expunere.
Natalia Nechita, clasa I A
Tudor Cojocaru, clasa I A
A fost o activitate potrivită contextului educațional în care ne aflăm, nu doar din perspectiva unui eveniment cultural, ci și pentru că elevii au putut integra cunoștințele pe care le aveau deja din școală. Elementul de noutate pentru elevi a fost cu siguranță perspectiva istorică surprinsă în materialele prezentate (filmul și panourile expuse).
Bogdan Voicu, clasa a IV-a B
Anastasia Nica, clasa a IV-a B
David Rădăvoi, clasa a IV-a B
Sofia Chitu, clasa a IV-a B
Mara Miloș, clasa a IV-a B
Matei Băcăianu, clasa a IV-a B
Chiar dacă vorbim de copii de grădiniță, activitatea, adaptată bineînțeles, a fost una foarte frumoasă. Am putut aborda astfel și subiectul legat de cum transmitem astăzi mesaje și cum o făceau părinții, dar mai ales bunicii lor. Copiii au fost plăcut surprinși că plicul va ajunge la părinți și au ales să facă un “mesaj” colorat pentru mame. Le-a plăcut și ideea de a pune plicul într-o cutie poștală. Potrivit pentru ei a fost să vadă timbrele, le-am explicat ce reprezintă acele desene, din ce categorii fac parte și au participat cu drag la recunoașterea unor animale, plante sau costume cu motive populare. Sprijinul Romfilatelia la această activitate a fost unul deosebit, toate materialele au fost baza intuitivă pentru modul în care am putut derula activitatea.