Mindfulness

Baza individualității reprezintă dezvoltarea psihică odată cu înaintarea în vârstă. Așadar, vă invit să reprezentăm psihicul uman ca fiind format din 3 piese componente:

  1. Senzații fizice și reacții reflexe la stimulii din mediul extern;
  2. Stări emoționale și activități generate de sentimente;
  3. Procese cognitive și acțiuni planificate, concentrate asupra unui obiectiv.

Psihicul uman trebuie să creeze un echilibru între lumea interioară și lumea exterioară individului. Astfel, lumea exterioară trebuie să aibă o semnificație coerentă și obiectivă care să se reflecte în lumea interioară, individuală.

DRUMUL CĂTRE ECHILIBRU

Să privim emoția ca fiind consecința a ceea ce gândim. 

  • gând negativ – emoție negativă – comportament dezadaptativ 

Astfel, prima întrebare asupra căreia trebuie să reflectăm în drumul nostru către echilibru este:

„Gândurile pe care le avem transmit un mesaj real, conturează o imagine loială a realității exterioare?”

Analizând obiectiv, situându-ne „în exterior”, ca un observator al gândurilor noastre, vom realiza că, de foarte multe ori, gândurile ne sabotează. Fricile și îngrijorările noastre sunt esența gândurilor intruzive cu care ne confruntăm. De aceea, este important să înțelegem că noi suntem diferiți de gândurile noastre și că avem puterea de a le controla.

Ce este mindfulness?

Mindfulness înseamnă să fii conștient, să știi ceea ce faci „aici și acum”. 

Să ne imaginăm, pentru o mai bună înțelegere și integrare a ceea ce reprezintă mindfulness, că putem fi prinși în mijlocul unei furtuni pe mare. În acest context, esențial este să înțelegem că nu putem controla valurile și că unica soluție pentru noi este să învățăm să navigăm. Concentrându-ne, voit, asupra a ceea ce se întâmplă pe moment cu gândurile, emoțiile și stările fizice pe care le avem, vom antrena și susține atenția, conștientizarea, compasiunea și acceptarea, cele din urmă reprezentând ancore importante în menținerea și păstrarea contactului cu noi.

Acum, pandemia este cea care stabilește, la nivelul maselor, o nouă normalitate. Suntem provocați să facem față unui val al schimbării, caracterizat de incertitudini și să ieșim din zona noastră de confort, definită de predictibilitate.  Adulții descriu această perioadă ca fiind dificilă, obositoare și stresantă – să ne imaginăm astfel, cum percep și simt copiii, adolescenții cărora le sunt destabilizate abilitățile socio-emoționale. Pentru a-i sprijini, putem să încercăm câteva exerciții de mindfulness.

Mindfulness pentru copii, Beneficii:

  • reduce furia și agresivitatea cu care se confruntă copiii;
  • diminuează anxietatea;
  •  reglează agitația interioară;
  • dezvoltă empatia;
  • înțelegerea și dezvoltarea curiozității pentru universului interior;
  • antrenează atenția;
  • sprijină contactul cu momentul prezent.

Cum susținem copiii în procesul lor de antrenare a conștientizării „aici și acum”, bazată pe atenție, grijă și răbdare?

Transformați totul într-un joc: alăturați-vă copiilor, oferiți-le un exemplu în procesul lor pentru conștientizare, bucurați-vă de beneficiile practicilor mindfulness și de timpul petrecut împreună.

Începeți cu respirația: puteți deveni conștienți observându-vă respirația, fiind atenți la parcursul ei în interiorul corpului, fiind răbdători, chiar și atunci când este foarte dificil. Este normal să îți pierzi concentrarea, să apară frustrarea sau plictiseala – fii răbdător cu tine și cu copilul tău, asigură-l că este îndreptățit să se simtă exact așa cum se simte în acel moment și încurajează-l să își accepte stările, ca antrenament pentru situațiile pe care le întâlnește în viața de zi cu zi.

Vă propun câteva activități mindfulness, potrivite tuturor vârstelor, pe care le puteți desfășura împreuna, în familie:

Castelul din minte (îmbunătățește-ți puterea de concentrare)

  • Stai în picioare, așezat sau întins și lasă-ți mâinile să se relaxeze pe lângă corp. Respiră de 3 ori încet și atent.
  • Desenează propriul castel în minte. Cum arată?
  • Intră în interiorul castelului tău și observă. Explorează fiecare cameră. Fii atent la stimulii pe care îi întâlnești: sunete, mirosuri, forme.
  • Dacă gândul tău zboară în altă parte inspiră și expiră adânc. Reîntoarce-te la castelul tău.
  • Încheie exercițiul când ai terminat de explorat toate camerele castelului tău.

La final, împărtășiți experiența pe rând, descriind cât mai multe elemente din castelul vostru.

Înrădăcinat ca un copac (găsește-ți echilibrul)

  • Stai cu picioarele apropiate și cu mâinile pe lângă corp.
  • Închide ochii.
  • Imaginează-ți că din tălpile tale cresc rădăcini în pământ. Simte-te conectat cu pământul.
  • Ridică încet un picior și așază talpa lui pe glezna celuilalt picior.
  • Împreunează-ți mâinile în fața ta, cu degetele împreunate, mai puțin cele arătătoare, care rămân întinse. Ridică-ți mâinile împreunate deasupra capului.
  • Găsește-ți echilibrul, relaxează-te în această poziție și zâmbește. Ești înrădăcinat ca un copac.
  • Coboară brațele și încearcă să îți găsești echilibrul pe celălalt picior. Simțiți vreo diferență?

Este în regulă să vă dezechilibrați așa cum copacii se apleacă în bătaia vântului, dar rădăcinile lor puternice îi țin echilibrați pe tot parcursul zilei.

Privește fluxul vieții

  • Observați împreună cum totul se schimbă în fiecare zi. Poate că frunzele ruginii pe care ieri le-am observat în copaci astăzi s-au transformat în covorul toamnei, poate că mâine va apărea un noi coleg de clasă sau de serviciu.
  • Schimbările pot fi mari sau mici. Te poți simți fericit cu anumite schimbări și trist în raport cu altele. Este normal să fie așa.
  • Privește în jurul tău și găsește ceva care a rămas la fel și ceva care s-a schimbat. 

Scrieți, desenați sau povestiți despre schimbările pe care le-ați observat în viața de zi cu zi. Cum vă simțiți în raport cu aceste schimbări?

Surse:
Mindfulness for Children – Tracy L. Daniel, PHD
Mindfulness pentru copii – Whitney Stuart și Mina Brown, DPH
Bakosh, L.S., Snow, R.M., Tobias, J.M. et al. Maximizing Mindful Learning: Mindful Awareness Intervention Improves Elementary School Students’ Quarterly Grades. Mindfulness 7,59–67 (2016).