Muzeul, locul poveștilor despre trecut

Interviu cu Andreea Mâniceanu, muzeograf Casa Filipescu-Cesianu

  • Bună ziua, Andreea! Mă bucur că putem realiza acest interviu. Încep cu o întrebare simplă: ce este un muzeu? 

Conform noii definiții adoptate de I.C.O.M., la 24 august 2022, muzeul este o „instituție non-profit, permanentă, aflată în serviciul societății, care cercetează, colecționează, conservă, interpretează și expune patrimoniu material și imaterial. Deschis publicului, accesibil și incluziv, muzeul susține diversitatea și sustenabilitatea. Muzeele activează și comunică în mod etic, profesionist și cu participarea comunității, oferind experiențe variate de educație, agrement, reflecție și împărtășire a cunoștințelor”.

Dincolo însă de definițiile oficiale, muzeul este locul unde oamenii dornici de cunoaștere vin pentru a admira obiecte de patrimoniu și a descoperi povești despre trecut. O vizită la muzeu este asemenea unei călătorii în timp, care ne ajută să înțelegem mult mai bine prezentul. În funcție de specificul său, fiecare muzeu ne poartă într-o lume fascinantă a trecutului, care ne îmbogățește intelectual și sufletește. 

  • Ce face meseria de muzeograf deosebită?

Muzeograful este persoana care se ocupă cu cercetarea științifică a patrimoniului, realizează expoziții și tururi ghidate în cadrul muzeului. Pentru vizitatori, muzeograful este cel care le împărtășește povești despre obiectele expuse în vitrine, despre personaje istorice, despre locuri și întâmplări. Ghid și prieten pentru câteva ore, muzeograful este cel care face să pară accesibilă o lume apusă, cu tot farmecul și pitorescul secolelor trecute.

  • În urma întâlnirii de la Liceul Teoretic Național, am discutat despre „Bucureștiul poetului Mihai Eminescu” cum s-a schimbat viziunea liceenilor despre viața poetului și despre lumea bucureșteană din secolul al XIX-lea? 

Elevii Liceului Național au fost încântați să descopere amănunte mai puțin cunoscute despre anii petrecuți de Eminescu la București; am călătorit imaginar pe străzile străbătute de poet și am încercat să ne închipuim cum arătau casele în care acesta a locuit, ajutându-ne de descrierile regăsite în diferite scrieri și memorii. Liceeni participanți la întâlnire s-au familiarizat și mai mult cu personalitatea poetului, înțelegând că, în ciuda lipsurilor și vieții nu foarte ușoare pe care a dus-o la București, s-a dedicat în totalitate marii sale pasiuni pentru studiu și scris. 

De asemenea, liceeni au descoperit o lume a secolului al XIX-lea diferită față de cea a zilelor noastre prin aproape tot ceea ce înseamnă desfășurarea vieții de zi cu zi. Viața tihnită în care timpul părea că trece mult mai lent, balurile fastuoase, plimbările la Șosea, viața de acasă cu muzică redată de instrumente muzicale, toate acestea ne-au făcut să ne imaginăm cum ar fi arătat viața fiecăruia dintre noi dacă am fi trăit în secolul al XIX-lea. O lume pe care astăzi o regăsim în muzee și cărți, dar o lume încă fascinantă, care ne invită să-i aflăm poveștile și secretele.

  • Asocierea diferitelor personalități istorice cu Bucureștiul îi poate face pe elevi să fie mai interesați de istoria orașului? 

Cu siguranță elevii devin mai receptivi în a cunoaște istoria Bucureștiului atunci când află că în acest oraș au trăit numeroase personalități, căci sunt curioși să afle despre un București gazdă sau oraș natal al celor al căror nume a rămas în istorie. 

  • Scopul esențial al „Modelului LTN- școală pentru viață” este de a-i pregăti pe elevii noștri pentru societatea în care trăim, de a-i ajuta să-și formeze resursele emoționale și sociale. De ce este important ca liceenii să fie familiarizați cu descoperirea istoriei bucureștene? 

Cunoașterea istoriei orașului îi ajută pe tineri să înțeleagă și să prețuiască prezentul, le deschide noi oportunități de studiu și de cercetare, dar și de petrecere cu folos a timpului liber, căci, de cele mai multe ori, când aflăm istoria unui loc ne dorim și să mergem să-l vizităm, reîntregind cu ajutorul vizitei informațiile descoperite. Cu cât știm mai multe despre istoria locului în care trăim, cu atât vom aprecia și îndrăgi mai mult locurile care fac parte din viața noastră, și care vor deveni parte a propriei noastre istorii personale. 

Care este partea care îi atrage cel mai mult atunci când vine vorba despre cunoașterea vechiului București?

Atunci când vine vorba de cunoașterea trecutului orașului, elevii sunt în special interesați să afle povestea locurilor pe care le cunosc, locuri pe lângă care trec zilnic şi despre care sunt încântați să afle ce povești ascund. Liceenii sunt atrași de un București plin de mistere, de întâmplări memorabile, de legende și personaje cunoscute până în zilele noastre. Pentru ei, orice înseamnă inedit, este din start captivant, pentru că sunt dornici să descopere o parte a trecutului mai puțin cunoscută. Tinerii sunt atrași atât de cunoașterea poveștilor locurilor, dar și de modul de viață al bucureștenilor de altădată, de cum arăta o zi din viața acestor oameni în diferite etape ale vieţii lor, fie că e vorba de copilărie, maturitate sau senectute, precum și în diferite perioade istorice. 

  • Ce alte activități pregătiți împreună cu Liceul Teoretic Național?

În primul rând, elevii Liceului Teoretic Național sunt așteptați cu căldură să viziteze muzeele și casele memoriale din structura Muzeului Municipiului București și, desigur, invitația de a participa la atelierele MMB dedicate copiilor rămâne deschisă. Prin parteneriatul pe care îl avem, în luna martie ne-am gândit la o activitate dedicată cunoașterii Bucureștiului scriitorului Mircea Eliade, cu prilejul împlinirii a 116 de la nașterea sa. Ne propunem o întâlnire în cadrul căreia elevii Liceului Național să cunoască locurile din București dragi scriitorului, precum și descrierea Bucureștiului în operele sale. Vom arunca o privire asupra operelor celor mai cunoscute pentru a descoperi rolul central pe care Bucureștiul îl joacă atât în romanele realiste, cât și în proza fantastică.  

Interviu realizat de Roxana Neacșu, profesor documentarist la LTN