Articol din Revista
d-ale LTN-ului #12

Acomodarea unui elev introvertit

Primele săptămâni din viața unui licean din perspectiva unui introvert.

Liceul este un nou capitol în viața oricărui tânăr, care deschide uși spre noi prietenii, autocunoaștere, prima iubire și, la final te îndreaptă către adultul de mâine. Viața de licean trebuie sa însemne distracție, crearea unor amintiri, dar și responsabilizare. Luni, 5 septembrie 2022, prima mea zi de liceu. Acea zi pentru mine a fost debusolantă. Lume nouă, loc nou, un sistem de învățământ nou. La finalul zilei îmi venea să plâng și voiam să mă întorc în timp la clasa a VII-a. Fiind o persoană introvertă am avut câteva episoade de anxietate, iar pe măsură ce zilele au trecut am început să îmi cunosc profesorii, să comunic cu toți colegii.

Ora de biologie. Prima oră la care am răspuns din inițiativă proprie. WOW! Eu nu obișnuiesc să fac asta. Așa cum v-am spus sunt o persoană retrasă. Însă, mediul pe care l-am găsit în Liceul Teoretic Național, modul în care profesorii ne-au abordat și comunicarea cu ceilalți colegi m-au făcut să mă simt mai curajoasă. 

Îmi plac pauzele de masă unde ne întâlnim toți și vorbim fără să conteze clasa în care suntem, ieșirile rapide, după ore, la plimbare. În concluzie, anii de liceu abia au început. Sunt sigură că vor urma multe lucruri interesante.

Andreea Barosu, psiholog școlar în cadrul Liceului Teoretic Național are experiența elevilor introvertiți, care se integrează treptat într-un mediu nou. Ne-a oferit câteva tips&tricks cum putem să le facem acomodarea mai ușoară unor astfel de colegi.

Bianca Vârtosu, reporter LTN
Cum identificăm un elev introvertit?

Andreea Barosu, psiholog școlar
„Ezitant”, „rezervat”, „timid”, sunt cuvintele ce definesc în mod predominant copilul introvertit. Totuși, introversiunea, caracteristică a orientării personalității, datorată biologiei, conturează nevoi specifice. Copilul timid nu găsește curajul pentru a iniția interacțiuni sociale, însă, și-ar dori să facă parte din grupuri. În aceeași măsură, se bucură atunci când este invitat să se alăture.

Bianca Vârtosu, reporter LTN
Cum ar trebui să interacționăm cu el?

Andreea Barosu, psiholog școlar
Copilul introvertit își găsește echilibrul în liniște, departe de grupurile sociale, preferă să observe și manifestă interes către activități ce țin de auto-explorare. Atunci când este necesară expunerea în medii cu foarte mulți stimuli (începutul anului școlar, serbări etc.), copilul introvertit se poate simți epuizat, irascibil. În concluzie, trebuie să-l lăsăm să se integreze treptat, iar când simțim că este pregătit, să-i oferim sprijinul.

Bianca Vârtosu, reporter LTN
Cum îi oferim sprijinul?

Andreea Barosu, psiholog școlar
Îi povestim despre evenimentele viitoare. Îi oferim timpul necesar procesării unor evenimente sau interacțiuni sociale. Acceptăm că nu are nevoia de a vorbi imediat după ce a fost expus unei situații inconfortabile. Îi acordăm spațiu pentru a reflecta singur, în liniște.

Bianca Vârtosu, reporter LTN
Ce nu trebuie să facem în intercațiunea cu el?

Andreea Barosu. psiholog școlar
Un aspect extrem de important pe care trebuie să îl integram la nivelul întregii societăți este că introversia este frecvent întălnită (conform cercetărilor se estimează că introvertiții reprezintă 30-50% din populație și că 60% dintre copiii supradotați sunt introvertiți).

Astfel, este important ca introvertiții să fie tratați pe baza acelorași principii și valori morale pe care ne construim toate relațiile interumane, să se simtă acceptați, incluși, înțeleși, să fie invitați să se alăture chiar dacă nu își doresc să se implice foarte mult, chiar dacă acesta ar putea să ne refuze.

Bianca Vârtosu, reporter LTN
Ce ar trebui să facem când vedem că este supus bullying-ului?

Andreea Barosu, psiholog școlar
Din cauza faptului că introvertiții nu sunt în mijlocul grupurilor de copii, acolo unde se petrece acțiunea, sau pentru că nu sunt înconjurați de o multitudine de prieteni, pot experimenta des rolul victimei bullying-ului. Aceștia sunt văzuți ca fiind veriga slabă din perspectiva unui agresor care a învățat comportamentul de bullying fie în calitate de martor, fie în calitate de victimă.

De aceea, rolul nostru este să rămânem alături de ei, să le arătăm că sunt văzuți și că nu sunt singuri în această situație, să intervenim în favoarea lor dacă suntem martori ai situației de bullying. Putem să-i încurajăm să nu accepte acest tip de comportament și să solicite ajutorul unui adult de încredere. În cazul în care este posibil, purtăm o discuție cu agresorul și îi explicăm ce implicații negative are comportamentul lui, ori solicităm ajutorul unui adult de încredere.

Bianca Vârtosu, reporter LTN
Cum pot ajuta părinții un copil introvertit?

Andreea Barosu, psiholog școlar
Părinții își pot ajuta copilul introvertit înțelegându-l, validându-l, acceptându-i nevoile și normalizând modul lui de a fi. 

De asemenea, ei pot manifesta disponibilitate și pot asigura copilul că este auzit. Părinții sunt cei care ar trebuie să-l expună pe copil, treptat, la medii și persoane noi. Îl pot lăuda atunci când face față mediilor sociale. Acceptă numărul redus de prieteni ai copilului și îl încurajează în dezvoltarea armonioasă a acestor relații. Acceptă nevoia de a petrece timp singur, dar și refuzul de a vorbi despre o situație specifică imediat cum s-a petrecut. 

Și nu în ultimul rând, îi încurajează pasiunile, hobby-urile, nevoia de autoexplorare și reflecție.