Articol din Revista
d-ale LTN-ului #12

Scutul Anti Bullying

Spunem NU violenței la școală! Împreună spunem NU bullying-ului! Violența se manifestă atât sub forma unor acțiuni singulare, cât și sub forma intimidărilor permanente (bullying). Este o formă de agresiune, cu caracter repetitiv, împotriva unei persoane care are dificultăți în a se apăra. Care sunt consecințele? Aceasta se demoralizează, își pierde stima de sine și rolul în cadrul grupului de prieteni. Bullying-ul include violență verbală (insulte, amenințări), violență relațională (izolare, răspândire de zvonuri) și cyberbullying-ul (postarea în public a mesajelor, pozelor denigratoare).

În Liceul Teoretic Național, la ora de dezvoltare personală, toți elevii învață să-și gestioneze emoțiile, experiențele negative și să facă față agresiunii bullying-ului. Timp de 3 luni,  preșcolarii, elevii claselor primare, gimnaziale, dar și liceenii din clasele a IX-a și a X-a au abordat această temă și au învățat cum să identifice, să se protejeze și, poate cel mai important, cum să (re)acționeze, în cazul unei astfel de situații. 

Pornind de la exemple concrete din viața lor sau ale apropiaților, copiii au reușit să realizeze profilul persoanelor implicate în bullying: martorul, victima și agresorul.

Andreea Barosu, psiholog școlar în LTN, a folosit povești terapeutice din care elevii să poată observa manifestările unui agresor, cum gestionează o situație de acest fel, ce comportament să adopte și cum să nu se transforme ei însuși în agresori. 

Au fost analizate diferite scenarii sociale care presupun excluderea dintr-un grup, dezvoltarea empatiei, încurajarea, antrenarea analizei obiective și a unor reacții adaptate în calitate de martor și victimă. 

Elevii clasei a IV-a au realizat un video care a avut la bază 2 scenarii de bullying în școală: agresorii atacă victimele, au adepți activi și adepți pasivi, adică observatori care nu se implică, sau un agresor atacă, iar ceilalți membri ai grupului iau apărarea victimei.

Rolurile au fost împărțite în urma votului colegilor. Am fost aleasă să joc rolul victimei. Înainte eram mai timidă și aveam impresia că prietenii mă luau peste picior. Ulterior, am început să reacționez. Am văzut bullying în jurul meu, am încercat să intervin și să-l opresc, dar, uneori, cred că mai rău făceam. Am învățat, însă, în cadrul acestui proiect că toți copiii merită să fie observați și încurajați, iar oamenii trebuie să fie mai toleranți și empatici.

Arina Maria Diaconescu, elevă în clasa a IV-a

Și eu am fost votat pentru rolul de victimă. Probabil pentru că sunt mai retras. Nu știam cât de tare poate fi afectat un copil din cauza bullying-ului, dar am aflat la orele de dezvoltare personală. Cred că toți elevii ar trebui să învețe cum să reacționeze la bullying. Acest scut pe care l-am realizat m-a ajutat să-mi dau seama cum să-mi controlez emoțiile și să nu mă las afectat de răutățile celor din jur.

Tudor Coricovac, elev în clasa a IV-a

Întotdeauna mi-am dorit să am un rol important, să mă simt importantă, să fiu ascultată, respectată și apreciată de către ceilalți. Eu chiar mi-am intrat în rolul de agresor pe parcursul scenetei, pentru că m-am enervat foarte tare. Am jucat și rolul martorului negativ. Ambele mi-au plăcut, pentru că eu, uneori, reacționez impulsiv, dar reușesc să ajung la o cale de compromis cu persoana respectivă. De aceea, când ma enervez, remediul meu este să mă retrag singură.

Sofia Ana Maria Marcu, elevă în clasa a IV-a

Am fost ales de colegii mei să joc rolul martorului pasiv, pentru că de fiecare dată când se întâmplă un conflict în clasă, dispar. Simt când o discuție se poate transforma într-o ceartă la care nu vreau să particip și în acel moment plec. Deocamdată, nici acest proiect și nici altcineva nu mi-a schimbat această părere, dar, cine știe, poate în viitor voi reacționa diferit.

Petru Alecsa, elev în clasa a IV-a

Am inițiat acest proiect cu scopul de a informa, preveni și pentru a aduce în conștient efectele manifestării comportamentului de bullying. Am identificat, alături de copii, situații specifice de bullying manifestat în diferite forme. Fiecare copil a trecut, cel puțin o dată, printr-o situație conflictuală, ori s-a simțit exclus în anumite contexte. Am ajuns la concluzia, la nivelul grupurilor, că fiecare persoană este unică, importantă și specială. Am accentuat faptul că fiecare copil are putere, atunci când ne raportăm la stoparea bullying-ului: reacțiile potrivite fac o diferență imensă.

Scutul anti bullying i-a ajutat pe elevi să înțeleagă faptul că hărțuirea afectează o persoană pe toate planurile, că există un motiv bine întemeiat pentru care agresorii se transformă în agresori, că cel mai important este modul în care gestionăm și reacționăm în situații de bullying, că nu sunt singuri, că au resurse și că este important să ceară ajutor, să îsi facă vocea auzită atunci când asistă la o situație de bullying, că modul în care îi tratează ceilalți nu îi definește, că nimeni nu le poate lua ceea ce sunt.

Andreea-Cristiana Barosu, psiholog școlar LTN

Un studiu realizat de UNICEF și prezentat la clasă elevilor LTN a arătat că #agresorii reprezintă 41% dintre adolescenții chestionați. Unii sunt agresori doar ai bullying-ului tradițional, alții acționează doar în spațiul online și mai sunt agresorii care acționeză atât în mediul offline, cât și online. 

#Victimele reprezintă 70,8% din totalul elevilor chestionați. Cei mai mulți copii sunt afectați de bullying tradițional, în special în rândul fetelor, eleve din clasele gimnaziale. Cyberbullying-ul este mai răspândit în școlile din mediul urban, în rândul băieților și al elevilor din clasele liceale. 

#Martorii reprezintă 75,6% și îi observăm în situațiile de bullying tradițional, iar fiecare al treilea elev este martor al unei forme de cyberbullying.

Ce se întâmplă cu un copil care este supus bullying-ului în mod repetat?

În primul rând nu va mai avea dorința de a merge la școală din cauza agresorilor. O altă consecință este dorința de a schimba școala sau clasa din cauza colegilor. Cel mai îngrijorător este faptul că aproape 1 din 4 elevi spune că a avut situații în care și-ar fi dorit să nu mai interacționeze cu cineva, niciodată, din cauza unor lucruri care s-au întâmplat la școală sau pe internet. 

În concluzie, dacă luați parte la astfel de situații, nu stați pasivi, ci acționați, pentru că bullying-ul afectează starea emoțională a copiilor!

Pentru că suntem preocupați de bunăstarea și siguranța elevilor noștri, Liceul Teoretic Național pregătește o strategie de prevenire și combatere a bullying-ului, care să ofere uneltele potrivite pentru ca școala să poată interveni prompt în astfel de situații.