Articol din Revista
d-ale LTN-ului #12

Veșmânt și Podoabă – festivalul tinerilor designeri

Peste 20 de școli și licee din București s-au întâlnit pe scena Festivalului Municipal „Veșmânt și Podoabă”, organizat de Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc”. Creațiile au urmărit o temă extrem de ofertantă: „Arhitectura reflectată în costum”, iar materialele utilizate au fost cele reciclabile. Obiectivele proiectului au fost atinse prin costumele ce au defilat pe scenă. 

La acest festival au participat și elevele LTN, Eva Vînătoru,  Sara Țuțuianu, Alexandra Vevera, coordonate de profeSOARELE  îndrumătoare, Elena Bălan și Irina Raluca Ionescu. Ideile fetelor noastre au pornit de la studiul costumului şi a funcţiei simbolice a vestimentaţiei, apoi a urmat  realizarea unei creaţii vestimentare cu structură modernă, și accesorii din materiale neconvenţionale pornind de la modele, idei, structuri, concepții arhitecturale prezente în diverse epoci. 

Costumul propus de cele trei eleve ale Liceului Teoreric Național dovedește faptul că multe aspecte legate de problemele mediului înconjurător se pot soluționa pornind de la schimbarea atitudinii noastre față de reciclare, reducere și reutilizare pentru un viitor sustenabil. Sună totul destul de pompos, un clișeu al anului 2023, dar peste toate acestea, elevii au fost direct implicați. 

Știați că un costum este o operă de artă vizuală de design vestimentar, mai exact? Vă propun o analiză vizuală a costumului:

Tema: arhitectura; 

Subiectul ales: cupola, nervuri, granit și aur;

Costrastele s-au realizat între nonculori și auriul patinat;

Compoziția: structură volumetrică, ritmicitatea formelor este dată de raportul dintre plin și gol, axele libere ce înconjoară bustul și susține talia, crinolina parțial vizibilă;

Textura: jocul dintre mat și strălucitor, plin și gol dau costumului fluiditate, mișcare circulară cu trimiteri spre arhitectura cupolelor barocului;

Estetică și originalitate: unicitatea sau mai mult aceste „forme unice în continuitate” ne trimit într-o călătorie pe deasupra cupolelor strălucitoare ce se sprijină pe ziduri masive și finisate, pentru ca mai apoi să ne întoarcem în prezent, fascinați de designul deosebit proiectat de Eva. Rezultatul a fost binemeritat, Premiul II pentru Tematică.

Mie îmi place să cos și să fac design. Cand am auzit de festival am vrut să particip. Sara, colega mea de clasă, s-a oferit să colaborăm. Ne-am întâlnit de câteva ori, am stabilit pașii pe care îi urmăm și am început să lucrez la designul rochiei. Știam că Sarei îi plac design-urile vintage, așa că m-am decis să-i fac o crinolină. Apoi am realizat o rochie cu aspect industrial. Am folosit materiale reciclabile, pentru că era o condiție de participare. Am făcut crinolina din balenă de plastic, cabluri subțiri folosite ca întărituri pentru corsete, iar la partea de sus am folosit o etamină foarte groasă apretată. Fusta și detaliile negre au fost realizate din hârtie de orez neagră. Am lucrat aproximativ 2 luni la această rochie.

Eva Vânătoru

Felicitări echipei formate din:
Designer: Eva Vînătoru
Model: Sara Țuțuianu
Transpunere: Alexandra Vevera

Profesori îndrumători: Elena Bălan și Irina Raluca Ionescu