Articol din Revista
d-ale LTN-ului #12
Succesul se exersează de mici
În educație nu există rețete perfecte, dar există experiențe, valori, principii, reguli și mentori, care să-i ghideze pe copii în drumul lor spre performanță. Copiii învață cel mai bine prin practică și exercițiu. Doar prin implicarea în diferite tipuri de acțiuni și prin interacționarea cu obiecte și persoane, elevii observă ce se întâmplă în jurul lor. Când sunt mici învață concepte simple pentru a le folosi în alte contexte când sunt mai mari. Rolul cadrului didactic este acela de a crea un mediu care să-i provoace pe tineri să observe, să fie activi, să experimenteze.
Maria Bondoc este ÎNVĂȚătoare la clasa a IV-a și se încadrează perfect în acest tablou. Este creator de modele, de proiecte educaționale, de metode și găsește modalitățile potrivite prin care fiecare elev să fie pus în valoare. Îi îndrumă, îi modelează, le descoperă aptitudinile, capacitățile și este preocupată să descopere direcția potrivită pentru dezvoltarea acestora.
La Filip Da Fonte Lourenco a descoperit pasiunea pentru matematică și l-a încurajat să participe la toate concursurile din acest an școlar. Legătura dintre Filip și matematică a început cu o carte, pe care a primit-o cadou de la mama lui : Cum să fii bun la matematică?
“Eu și când mă uit la televizor aleg programe educaționale, documentare, îmi cumpăr enciclopedii, fac research pe internet. Și fac acest lucru din proprie inițiativă, nu pentru că mă obligă cineva. Eu chiar mă distrez când studiez!”
Anul acesta a participat la toate etapele concursului Comper și s-a calificat la etapa națională, unde urmează să meargă în perioada următoare. Și pentru Gazeta matematică se pregătește pentru etapa națională.
În urmă cu 300 de milioane de ani exista un singur continent – Pangeea, singura lume unită care a existat cu adevărat. În zilele noastre, Pangeea Math World este un concurs internațional de matematică la care au participat majoritatea elevilor din clasa a IV-a. Treisprezece dintre ei au ajuns până în finală. Filip s-a clasat al doilea, colegul lui de clasă, Petru Alecsa, a ocupat primul loc, iar Tudor Coricovac, pe locul al XI-lea, din 134 de concurenți. Această competiție combină noțiuni de logică și aritmetică, iar elevii noștri au acceptat provocarea de a participa fără să stea pe gânduri, pentru că sunt obișnuiți cu astfel de concursuri.
Doamna învățătoare mi-a propus să particip la Olimpiada internațională STEM, un concurs cu un grad de dificultate destul de ridicat, dar am acceptat provocarea și am obținut 86 de puncte, astfel că m-am clasat pe locul al III-lea, spune Filip.
În timpul săptămânii, Filip își dedica timpul studiului, însă, pentru el, învățarea nu este o povară. Învățare înseamnă răsfoirea unei enciclopedii, exersarea unor probleme care să-l provoace sau video-uri pe youtube care îl ajută să descopere ceva nou și util.
Unii sunt invidioși pe mine, dar îi ignor, alții mă apreciază. Lor le împrumut cărți, le spun despre un video interesant pe care l-am descoperit, iar dacă am o idee, cum a fost cea de a amenaja un colț de lectură în clasă, angrenez în acea activitate toți colegii care vor să contribuie la realizarea acesteia.
Și lui Filip îi plac jocurile pe calculator, dar după ce exersează la matematică și își termină temele. În weekend alocă cel mult 2 ore acestei activități. Printre jocurile lui preferate sunt: Minecraft, Roblox și Stumble Guys, dar este conștient că acestea îi distrag atenția și îi diminuează din concentrare.
Victor Stoinea este elev în clasa a II-a în LTN și la 8 ani a scos prima lui carte, o poveste scrisă și ilustrată chiar de el:„Victor, Tudor, Măriuca și Victor”, a cărei lansare a avut loc chiar în LTN, în prezența colegilor, prietenilor, învățătorilor și a părinților, care l-au încurajat și susținut în tot acest timp.
Când merg la evenimente de promovare de carte, îmi place să spun că nu sunt diferit de ceilalți copii și îi încurajez tot timpul să deseneze, să scrie și să citească ca mai târziu să vin în calitate de invitat la ale lor lansări și să simtă și ei emoțiile frumoase prin care trec permanent, spune Victor.
Inspirat din activitățile de zi cu zi, dar și de prietenii lui cei mai buni, Victor a scris povestea a 4 pisici, care pleacă într-o călătorie, unde au parte de o mulțime de peripeții.
Până la vârsta de 2 ani am locuit în România. Următorii 3 ani i-am petrecut, împreună cu familia, în Suedia, unde majoritatea timpului îl petreceam cu mama în biblioteci. Desenam mult și părinții mă încurajau. Ne-am întors în România în 2018. Am început clasa 0 la Liceul Teoretic Național, unde am și învățat să scriu, astfel încât am putut termina prima mea carte. Cartea a fost scrisă pentru a inspira copiii să inventeze povești pornind de la arta desenului și a fost dedicată colegilor mei de clasa din LTN, prietenii mei cei mai buni.
După lansarea cărții la LTN a urmat o avalanșă de proiecte care au ca scop principal încurajarea copiilor de a-și urma visul.
Cartea mea nu este perfectă, dar acesta a fost și scopul, acela de a arăta munca, schițele, greșelile, imperfecțiunea, zilele, lunile, sutele de foi consumate, șifonate, pătate, tăiate toate înglobate sub un singur cuvânt: mostre, ce realizează conexiunea cărții cu empatia cititorului stimulându-i imaginația.
Victor are pregătite încă 2 cărți care așteaptă să vadă lumina tiparului, pe care intenționează să le lanseze în LTN, după vacanța de vară. Vă mulțumesc că ați crezut în mine, că mi-ați dat încrederea să vin la scoală cu cea mai mare plăcere și nu în ultimul rând, îmi voi aminti pentru multă vreme de momentele petrecute în LTN.
Orice om este capabil de lucruri mărețe, important este să înceapă de mici, cu pași mărunți. Planifică acești pași, fii consecvent și perseverent în fiecare zi, pentru că succesul este suma eforturilor mici, exersate de la vârste cât mai fragede. Filip, pasionat de matematică, azi participă la competiții, dar, în viitor, este convins că va ajunge matematician sau om de știință. Victor s-a hotărât să scrie despre întâmplări din copilăria lui, dar crede că, într-o zi, va avea zeci de cărți lansate și va fi inspirație pentru alții pentru a-și urma visul.