Articol din Revista
d-ale LTN-ului #12

Succesul se exersează de mici

Experiența concursurilor și olimpiadelor școlare marchează dezvoltarea academică și personală a elevilor care simt chemarea pasiunilor în diverse domenii, sub îndrumarea cadrelor didactice ce descoperă și amplifică un potențial latent. Dar, oare, mai sunt astăzi utile și apreciate competițiile școlare? Sigur că da! Mărturiile atâtor elevi demonstrează beneficii extraordinare, ce au ecou în viața lor matură ulterioară, deoarece participarea la astfel de concursuri este marcată nu doar de prezența fizică la momentul desfășurării probelor, dar și de o pregătire psihică și academică susținută. Implicarea tinerilor în realizarea demersurilor pentru accederea la o poziție câștigătoare înseamnă ore de studiu intens, concentrare și deschidere la nou, determinare și puterea de a depăși momentele de oboseală. Astfel, se formează un caracter perseverent, hotărât să învingă, care știe să se bucure de călătoria ce i se așterne în față și care înțelege că ceea ce contează cel mai mult este dezvoltarea personală pe care o aduce un astfel de antrenament.

Chiar dacă a fi cel mai bun într-un domeniu este un țel dezirabil, copiii trebuie ghidați către o mentalitate echilibrată și înțeleaptă. Deși își doresc să ocupe locuri fruntașe la astfel de concursuri și olimpiade, aceștia trebuie să înțeleagă faptul că un câștig major vine din dorința lor permanentă de a evolua și din munca pe care o depun pentru a fi cei mai buni!Multe dintre competiții nici nu recompensează participanții cu premii substanțiale, astfel că adevăratul premiu este ancorat în tot ceea ce asigură dezvoltarea multivalentă a individului. 

Participarea la olimpiade și concursuri academice ajută tinerii să înțeleagă mai bine noțiunea de câștig și să gestioneze eșecul competițional, care nu este nicidecum un eșec personal. De aici se naște evoluția, dezvoltarea personală, pregătind tinerii să facă față atât bucuriilor, cât și dezamăgirilor vieții într-o manieră matură și asumată. 

În cadrul Liceului Teoretic Național credem în potențialul copiilor noștri, vrem să își dezvolte cunoștințele, relațiile sociale, încrederea de sine și avântul în a-și urma cu determinare pasiunile! Știm să descoperim potențial, să inspirăm, să oferim suport și încredere, atunci când este nevoie! Știm să muncim cu seriozitate, dar și să zâmbim cu deschidere! Oamenii frumoși de aici, care își iubesc elevii și îi motivează permanent, le-au oferit posibilitatea, de-a lungul timpului, să-și valorifice potențialul, să participe la nenumărate olimpiade și competiții extrașcolare, sau chiar la concursuri internaționale, unde au obținut rezultate remarcabile! 

Zeci de elevi ai LTN ne-au reprezentat cu mândrie la olimpiadele școlare din acest an. La LTN nu înscriem note, ci elevi, iar când elevii, părinții și profeSORII fac echipă, drumul spre performanță este ușor de găsit.

VICTOR ANTON STOICA, clasa a X-a

În ultimii 5 ani am luat parte la tot felul de olimpiade și concursuri. La olimpiadele de matematică am participat în fiecare an și am obținut punctaje de calificare la etapa pe municipiu. În clasa a VI-a, am fost la un pas de calificarea pentru etapa națională, performanță care a rămas o experiență și, în același timp, o lecție de viață. Pentru că am uitat să transcriu de pe ciornă o problemă, am pierdut 1 punct și, deci, calificarea. Ce credeți? De atunci sunt mult mai atent! 

Am participat la concursul internațional de matematică Tuymadaa și la concursul interdisciplinar STEM, unde am obținut punctaj aproape de cel maxim la matematică, fizică și informatică.

Cel mai bun rezultat al meu a fost la concursul Bebras, axat pe gândirea logică și computațională pe care l-am susținut în clasa a VI-a, a VII-a și anul acesta, în clasa a X-a. 

În primii doi ani am obtinut 174 de puncte din 180, locul 6 dintre toți participanții, iar anul acesta 164 de puncte, un punctaj care m-a plasat în topul competitorilor. 

Olimpiadele care mi-au plăcut cel mai mult au fost cele la limba engleză, deoarece necesită cea mai multă creativitate și exprimare liberă.
Fiecare concurs la care am participat m-a învățat faptul că există un puternic spirit competitiv  în jurul meu, iar dacă vreau să excelez trebuie să învăț foarte mult.

EVA VÂNĂTORU, clasa a VIII-a

Anul acesta școlar am obținut locul I la etapa județeană a Olimpiadei de Chimie și Mențiune specială la Olimpiada Națională de Chimie, ediția a LVI-a. 

Mă fascinează această materie și modul în care se comportă o reacție chimică raportată la viața de zi cu zi. Mentorul meu, pe drumul spre performanță, este profeSOARA Silvia Moraru, fondator și director LTN, care mi-a observat potențialul și pasiunea pentru cercetare, încă de la primele lecții. În tot ceea ce fac, îmi place să trec prin tot procesul de învățare. Orice teorie are corespondent în viață. Așa reușesc să înțeleg și cele mai complicate teorii. Când nu sunt în laboratorul de chimie, zbor pe ritmuri irlandeze. Dansul mă face fericită, iar cel irlandez chiar se bazează pe stare de spirit și pe zâmbet. Am trecut de toate etapele ( beginner, intermediate, primary, open ), iar de anul trecut particip la campionate. În luna februarie, m-am întors de la Viena, unde am obținut  locul 2, cel mai bun rezultat după 6 ani de muncă.

Alexandra Curea, clasa a XI-a

Olimpiadele și, în general, concursurile reprezintă felul meu de a fi, de a mă manifesta. De când mă știu, mi-au plăcut competițiile și victoriile. Pot spune că trăiesc din așa ceva. Competiția, fie că se numește concurs sau olimpiadă, mă motivează, mă ordonează, mă modelează, mă ajută să dau un sens și un scop clar acțiunilor mele. 

Olimpiada Națională de Fizică din acest an a fost o provocare și o experiență nouă, saltul pe un alt nivel. Dacă în ceilalți ani m-am întors cu o medalie de aur, anul acesta m-am întors cu o calificare în lotul restrâns care va reprezenta România la Olimpiada Asiatică de Fizică (APHO) în 2024 (lotul se constituie cu 1 an înaintea competiției). A fost o selecție dură cu 5 teste, fiecare de câte 5 ore, primul test pentru lotul lărgit, apoi încă 4 teste pentru lotul restrâns, cu probleme de nivel de olimpiadă internațională. Am să vă spun un lucru surprinzător, dar adevărat: este mult mai ușor să iei o medalie la o olimpiadă internațională decât să prinzi lotul României la fizică! Și asta pentru că România este în top 10 mondial, aproape în fiecare an. Anul trecut România a fost pe locul 2 la Olimpiada Internațională de Fizică, după China și înaintea Statelor Unite. O performanță fantastică! 

Anul acesta am obținut la olimpiadele și concursurile internaționale de fizică 2 medalii de aur și 2 de argint. Dar am participat în nume propriu. De data aceasta este ceva special, încerc o emoție aparte pentru că voi reprezenta România la Olimpiada Asiatică de Fizică. Este cea mai elitistă competiție de fizică din lume având în vedere nivelul de top al participanților: în general, 8 din primele 10 echipe la nivel mondial sunt din Asia, celelalte 2 fiind Statele Unite și România. Așteptările și responsabilitățile mele sunt mari. Va fi un an de muncă la cel mai înalt nivel, dar, cum vă spuneam, îmi place acest lucru. 

Povestea merge mai departe și la matematică. Am luat 3 medalii de aur la IYMC, I-STEM, AMO (Singapore) și calificare la IJMO (International Junior Mathematic Olympiad – Bali, lndonezia).

Vreau să mulțumesc tuturor celor care au contribuit, într-un fel sau altul, la reușita mea: d-nei prof. Ioana Stoica – prof. coordonator la fizică, d-lui prof. Daniel Petriceanu – prof. coordonator la matematică, d-nei prof. Silvia Moraru – Director al Liceului Teoretic Național, d-nei diriginte Rose Marie Dorr, profesorilor și colegilor.

DAVID RĂDĂVOI,  clasa a V-a B 

Am obținut medalia de bronz la Olimpiada Națională de Informatică – secțiunea gimanziu. Sunt un elev conştiincios, care îşi face temele cu atenție și căruia îi place să vină cu idei noi și inovative. 

Ne mândrim cu rezultatele academice ale elevilor noștri, dar și cu cele obținute în afara școlii! O jucătoare româncă a câștigat, anul acesta, turneul Tennis Europe U16 Premier Tennis Club din Limassol. Este clasa a VIII-a, se numește Iulia Maria Buculei și este eleva Liceului Teoretic Național. Face parte din comunitatea noastră de 3 ani și ne mândrim cu rezultate obținute.

IULIA MARIA BUCULEI, clasa a VIII-a

Am ajuns în finală și am obținut marele trofeu. Am depus mult timp și efort pentru pregătirea mea, dar fără ambiție, determinare și susținere din partea antrenorului și a familiei, drumul spre performanță nu ți-l garantează nimeni. Am intrat în această competiție ca favorita numărul 3, dar am reușit să câștig turneul de la Limassol, după ce am învins-o pe favorita numărul 1, Nina Andronicou, cu scorul 7-5, 1-6, 6-2.

Ei sunt doar o mică parte dintre SUPERLATIVELE LTN și îi felicităm pentru tot efortul pe care îl depun în fiecare zi, pentru munca susținută și ambiția de care dau dovadă.