Rezultatele #Superlativelor LTN în anul școlar 2023-2024

Eva Vânătoru, clasa a X-a

Rezultatele #Superlativelor LTN în anul școlar 2023-2024

Olimpiada Zhautykov din Kazahstan

Participarea elevilor Liceului Teoretic Național la concursurile și olimpiadele școlare semnifică pasiune și cunoaștere a unui domeniu, explorare, progres, analiză, dar mai ales experiență și oportunitate de a identifica propriile limite. 

Anul 2024 a început, pentru elevii LTN, cu vești bune în acest sens. Alexandra Curea, elevă în clasa a XII-a a obținut Medalia de Aur și Premiul Special la Olimpiada Zhautykov din Kazahstan, desfășurată în perioada 8 – 13 ianuarie, una dintre cele mai apreciate competiții internaționale în domeniul educației. Alexandra a participat la secțiunea fizică, categoria individual, alături de alți 200 de concurenți din 15 țări ale lumii. Este pentru al treilea an consecutiv în care Liceul Teoretic Național are cel puțin un reprezentant la această olimpiadă pluridisciplinară, care abordează probleme de matematică, fizică și informatică. Și anul trecut, Alexandra Curea a obținut Medalia de Aur la această competiție.Toate aceste rezultate se datorează unei munci susținute, atât din partea Alexandrei, dar și datorită profesoarei de fizică, dr. Ioana Stoica, care o pregătește și o îndrumă pe calea ei spre succes.

Cum a simțit Alexandra această experiență?

„Zhautykov, Zhautykov … Ai reușit să intri în sufletul meu. Mi-ai oferit o aventură completă și complexă, poate prea palpitantă. M-ai purtat de la agonie la extaz, de la revoltă la împăcare.

Dar cine este, sau mai bine zis, ce este Zhautykov?

Este una dintre cele mai importante olimpiade internaționale pluridisciplinare, desfășurată la Almaty, în Kazahstan. La secțiunea Fizică, regulile sunt aceleași ca la Olimpiada Internațională de profil: două probe, una teoretică și una practică, în două zile separate. Nu există limită de materie, se dau probleme din orice domeniu al fizicii, indiferent dacă se studiază sau nu în școală. Problemele abordează fenomene sau tematici care țin mai mult de facultate sau de studii doctorale, având un grad ridicat de dificultate. Toți concurenții primesc aceleași subiecte, indiferent de clasă, vârstă, sex, țară, etc.

Anul acesta s-a desfășurat ediția jubiliară a XX-a, cu participare fizică. A fost o săptămână frumoasă, dar dificilă, în care a trebuit să mă adaptez din mers la multiple schimbări și să rezolv rapid situații neprevăzute. 

Cel mai solicitant lucru a fost drumul și adaptarea la noul fus orar: m-am prezentat la Otopeni la 13:30 și am ajuns la hotel a doua zi la 7:00 dimineața. Un zbor de 17 ore, dacă iau în considerare și escala și modificarea de fus orar. Știam că trebuie să îmi conserv la maximum rezervele de energie, așa că am încercat să dorm cât mai mult, să mănânc strictul necesar și să mă hidratez. În rest, destindere cu muzică bună, oameni plăcuți și … cumpărături în free shop.

Ajunsă la hotel, știam că prioritatea este să recuperez orele nedormite pentru că a doua zi urma proba teoretică. Hotelul a fost magnific, camere mari, dotări de lux, restaurant cu ofertă culinară rafinată, piscină, etc. Trebuie să-i mulțumesc Doamnei Director al Liceului Teoretic Național, prof. dr. Silvia Moraru pentru această experiență. După drumul extenuant și tensiunea indusă de miza concursului, trei lucruri te pot ridica sau coborî: condițiile în care stai (îți asigură recuperarea), echilibrul intern (îți definește starea la concurs) și profesorul care te va reprezenta la moderare (îți va pecetlui rezultatul final).

Prima zi a fost reprezentată de ceremonia de deschidere grandioasă la Almaty Theatre, care a inclus discursurile organizatorilor, dar și un frumos program artistic.

Următoarele două zile și-au urmat cursul normal: prima zi proba teoretică (patru ore), a doua zi proba experimentală (trei ore). Făcând o comparație cu precedentele două ediții la care am participat online, acesta a fost un concurs adevărat în care am trăit emoția dinaintea primirii subiectelor alături de colegi din alte țări, mai mult chiar mi-am făcut o prietenă din Bulgaria.

A patra zi am primit rezultatul inițial. Am fost revoltată când am văzut punctajul. Mi-au luat 5 puncte (nu 5 sutimi, CINCI PUNCTE) din munca mea, scrisă negru pe alb pe hârtie. Am făcut demonstrația completă și corectă, ca în barem. Sincer, am fost revoltată, dar am urmat cursul firesc și mi-am construit pledoaria pentru contestație. Am argumentat fiecare sutime cerută, făcând dovada cu fiecare noțiune scrisă, dar nepunctată (am primit lucrarea în copie). În final, am prezentat argumentarea dnei. prof. dr. Ioana Stoica – team leader-ul meu, pentru că la moderare nu participă elevul, ci profesorul care îți face prezentarea. Astrele mi-au surâs: pledoaria doamnei prof. Stoica a fost perfectă, am recuperat toate punctele până la ultima sutime.

În sfârșit, după o săptămână de emoții a venit și ceremonia de încheiere a olimpiadei și odată cu ea și premierea. Trebuie să vă spun că rezultatele finale (după contestații) nu se publică, ele se află direct în ultimul act, la premiere. Punctajul obținut era mare, mă îndreptățea la aur, dar nu puteai să știi ce au făcut ceilalți. Așa că suspansul a continuat până la capăt pentru că medaliile se dau în ordinea binecunoscută: bronz, argint și aur. Tensiunea maximă a fost când s-au strigat medaliile de argint. Știam că dacă nu mă aud aici, înseamnă că e aur. Și … nu m-am auzit! Am obținut Medalia de Aur pentru poziția din clasamentul general, precum și Premiul Special pentru cel mai mare punctaj obținut de o fată. Acest Premiu Special este o practică la toate olimpiadele internaționale pentru a încuraja participarea fetelor la concursurile de științe exacte.

Pentru că sunt la sfârșitul drumului parcurs la olimpiadele și concursurile naționale și internaționale, am un mesaj pentru voi, fetelor: credeți în voi și veniți fără frică la concursuri! Băieții sunt ai naibii de buni, recunosc, dar nu invincibili!

Și mai am un mesaj pentru toată lumea, mai ales pentru cei mici care vor să urmeze o aventură olimpică: nu luați succesul ca o finalitate și nici eșecul ca o fatalitate, curajul de a continua este ceea ce contează. Eșecul face parte din viață, considerați-l ca o treaptă către succes. Așa că, nu renunțați! De multe ori, ultima cheie din mănunchi este cea care deschide ușa.

Olimpiada Națională de Fizică

Alexandra Curea, elevă în clasa a XII-a, a obținut locul al III-lea și medalia de argint la Olimpiada Națională de Fizică. Acest rezultat îi oferă Alexandrei calificarea în lotul de elevi care va participa la Olimpiada Internațională de Fizică.

Eleva noastră va participa, în câteva săptămâni, la Olimpiada Asiatică de Fizică 2024. Lotul pentru această competiție s-a format încă de anul trecut, iar printre elevii care vor reprezenta România la această competiție se află și Alexandra. Aceste performanțe au fost obținute prin muncă și multe ore de pregătire suplimentară alături de profesoara ei de fizică, prof. dr. Ioana Stoica.

Olimpiada de chimie

Eva Vînătoru, elevă în clasa a IX-a, a obținut mențiune specială la Olimpiada Națională de Chimie! Un rezultat foarte bun obținut prin multă muncă, ore întregi de pregătire suplimentară împreună cu mentorul ei, prof. dr. Silvia Moraru, dar și ambiție. Întotdeauna eforturile sunt răsplătite, iar după muncă urmează răsplata!

Olimpiada de istorie & Olimpiada de geografie

Olimpiadele de istorie și geografie au fost un motiv de bucurie pentru șase elevi ai Liceului Teoretic Național, care au trecut de prima etapă, cea locală, și s-au calificat la fazele pe sector, respectiv, pe municipiu. Dintre aceștia, Adrian Ghișa, elev în clasa a X-a, s-a calificat la Olimpiada Națională de Istorie, încurajat și susținut pe tot parcursul lui de prof. dr. Doru Țuinea. 

Olimpiada de informatică aplicată ACADNET

Liceul Teoretic Național s-a remarcat și la Olimpiada de informatică aplicată ACADNET cu performanța obținută de elevul nostru din clasa a XI-a, David Stancu, care s-a calificat la etapa județeană. 

Concursul PHI 2024

25 de elevi de gimnaziu și liceu din LTN,  pasionați de fizică, coordonați de profesoara lor de fizică, prof. drd. Ana Roșianu, au participat la concursul PHI 2024. Competiția s-a desfășurat online și i-a ajutat pe elevi să-și testeze cunoștințele acumulate la clasă. Participarea la acest concurs reprezintă un instrument de evaluare și aprofundare a materie, atât pentru elevii noștri, care își propun să se califice la olimpiade școlare, cât și pentru cei care vor să susțină examenul de bacalaureat la disciplina fizică. Pe parcursul celor două zile de concurs, elevii au avut de rezolvat șase seturi de probleme. 

În această competiție, Liceul Teoretic Național s-a remarcat cu două mențiuni obținute de Mara Neghină și Theodor Moscaliuc, elevi în clasa a VI-a.

Concursul Național Lazar Edeleanu 

Liceul Teoretic Național a fost reprezentat la etapa județeană a acestui concurs, desfășurat la începutul lunii martie, de patru elevi, coordonați de profesoara lor de chimie, prof. Florența Iatan. Marc Alexandru Soare a obținut premiul al III-lea, iar Aaron-Victor Ardelean, mențiune. Ambii elevi în clasa a VII-a s-au calificat la etapa națională, unde Marc s-a remarcat cu mențiune.

Concursul ZIRCON

Este o competiție școlară interjudețeană care se adresează elevilor din clasele a VII-a, a VIII-a, a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a. Elevii au primit subiectele online cu itemi din două discipline la alegere: fizică, chimie sau biologie. Elevul nostru, Marc Soare, a obținut premiul întâi și mențiune, iar George Ciobanu, premiul al III-lea. 

Concursurile Comper & Gazeta Matematică

Peste 90% dintre elevii claselor primare au participat, anul acesta, la concursurile școlare naționale Comper (Limba și Literatura Română și Matematică) și Gazeta Matematică Junior. 

La Concursul Național de Competență și Performanță, aproape jumătate dintre participanți au obținut un punctaj cuprins între 90 și 100 de puncte. După cele două etape ale Concursului COMPER, 33 de elevi LTN-iști s-au calificat pentru etapa națională la Limba și Literatura Română, iar la Matematică, 24 de elevi. La Gazeta Matematică, 30% dintre elevi au reușit să obțină premiul I.

Ambele competiții presupun rezolvarea unor exerciții cu un grad de dificultate mediu și mare, precum și asigurarea unei cunoașteri mai aprofundate a temelor prevăzute la clasă. 

Participarea la aceste concursuri le dezvoltă elevilor componenta cognitivă și pragmatică a învățării, spiritul de intercomunicare, capacitatea de evaluare și autoevaluare și obișnuirea elevilor cu experiența unui concurs.