Experiențe educaționale europene

Maria Bondoc, profesor coordonator învățămant primar

În lumea educației, Estonia s-a afirmat drept un exemplu de excelență. Dar care este secretul din spatele acestui succes? Cum reușesc profesorii, directorii de școli și factorii de decizie să creeze un sistem educațional atât de eficient? Pentru a desluși aceste mistere, o parte din echipa de management a Liceului Teoretic Național a desfășurat o vizită educațională în capitala Estoniei, în cadrul unui proiect Erasmus.

Pe parcursul acestei călătorii, prof. dr. Silvia Moraru, Fondator și Director al LTN și prof. Maria Bondoc, Director adjunct al LTN, au avut oportunitatea de a interacționa cu profesori, elevi și directori din diverse școli estoniene. Din dialogurile purtate, s-au desprins câteva concluzii interesante.

În primul rând, am observat că Estonia pune un accent deosebit pe pregătirea profesorilor. Doar absolvenții de programe de masterat didactic au dreptul să predea în învățământul preuniversitar. Această investiție în formarea cadrelor didactice este unul dintre pilonii pe care se sprijină succesul educației estoniene.

Un alt aspect remarcabil este gradul semnificativ de autonomie acordat școlilor. Deși programa școlară este stabilită la nivel național, instituțiile de învățământ au libertatea de a-și organiza procesul educațional. De la stabilirea numărului de ore alocate fiecărei discipline până la structurarea grupelor de studiu, școlile estoniene au posibilitatea să-și adapteze strategiile în funcție de nevoile și resursele locale.

Pe durata vizitei noastre, am fost interesați și de rezultatele remarcabile pe care Estonia le-a obținut la testele PISA (Programul Internațional de Evaluare a Elevilor). Elevii estonieni se clasează printre cei mai bine pregătiți din lume în domenii precum matematică şi științe. Acest succes constant nu este doar o reflectare a abordării lor inovatoare în domeniul educației, ci și a angajamentului lor profund față de calitatea și relevanța învățământului. Am remarcat preocuparea lor în a promova o cultură a învățării și a excelenței în sistemul lor educațional, servind drept inspirație pentru comunitățile educaționale din întreaga lume.

Un alt punct de interes a fost abordarea manualelor școlare, în special în domeniul științelor. Pe lângă teoria clasică, manualele propun și probleme practice, relevante pentru viața de zi cu zi a elevilor. Această metodă încurajează aplicarea practică a cunoștințelor în situații reale, pregătindu-i pe elevi pentru provocările pe care le vor întâlni în viitor.

Nu în ultimul rând, am aflat cât de mare accent se pune în Estonia pe practica evaluării inițiale, aplicate la începutul anului școlar. Această evaluare ajută la identificarea nevoilor individuale ale elevilor, facilitând stabilirea grupurilor de studiu și a programelor personalizate de învățare.

În concluzie, experiența noastră în școlile estoniene ne-a oferit o perspectivă profundă asupra elementelor cheie care stau la baza succesului lor educațional. De la pregătirea riguroasă a profesorilor, până la accentul pus pe aplicarea practică a cunoștințelor, Estonia oferă un model inspirațional pentru sistemul educațional global.